Ny ordning for små fiskere i sigte

 Ny ordning for små fiskere i sigte

Fødevareministeren åbner for forhandling om at lade mindre fiskere komme med i ordning, hvor fiskekvoter hører til skibet, som dermed bliver mere værd.

De små blå tok-tok kuttere og andre mindre fiskere kan være på kurs ind i den ordning, som gælder større fartøjer og gør bådene mere værd, fordi der følger en fiskekvote med skibet.

Fødevareminister Hans Chr. Schmidt (V) sagde onsdag på et samråd i Folketinget, at han vil diskutere en ordning med fartøjskvoteandele (FKA) med forligspartierne.

Fisker Per Hansen, Frederikshavn, var med i en delegation af fiskere, der overværede mødet på Christiansborg. Per Hansen er formand for de nordjyske kystfiskere og erklærede sig tilfreds
med åbningen fra ministeren.

- Hvis vi kommer i FKA-ordningen, kan vi også sælge vores fartøjer, sagde han efter mødet.

Mødet var indkaldt, fordi de omkring 1200 små kystfiskere mener sig snydt for en kvoteandel på i alt 218 ton fisk.

Omkring halvdelen af de små MAF-fiskere er fuldtidsfiskere. For nogle af dem kan de manglende fisk være afgørende for, om økonomien kan hænge sammen, ifølge Per Hansen.

- Så vil de små både forsvinde fra havnene, hvor turisterne kommer, siger han.

Fiskerimyndigheder har ikke dokumenteret, hvordan de er nået frem til kvoten for de mindre, aktive fartøjer (MAF) for 2007, mener Per Hansen.

Fødevareminister Hans Chr. Schmidt afviste, at de mindre fartøjer er blevet behandlet ringede end andre. De nye ordninger er ikke skyld i, at nogen har det skidt, mener han.

- Forskellige områder klarede sig også forskelligt før FKA, sagde ministeren. Hovedproblemet er, at der er for mange fiskere til for få fisk, understregede han.

De mindre MAF-fartøjer fisker på rationer, der gælder i tre måneder. Større både har en kvote, der hører til fartøjet (FKA) og er en fast andel af den samlede mængde fisk, som danske fiskere får hvert år. Et dårligt skib kan dermed have en større værdi, fordi der følger en kvote med skibet. En køber kan udnytte kvoten med et andet skib, skrotte det opkøbte skib, og dermed få et mere rentabelt fiskeri med en større kvote til sit oprindelige skib.


Seneste nyt

fra Nordjylland