Nyt it-tilbud til tosprogede seniorer

Snart kan ældre få hjælp til it problemer i Aalborg. Foto: Nikolai Linares - Scanpix

Tosprogede it-guider skal hjælpe seniorer med anden etnisk baggrund end dansk med digital selvbetjening i Aalborg Øst

Langt de fleste seniorer har efterhånden taget digital post og selvbetjening til sig, men der er fortsat en gruppe, som halter bagefter. Det er gruppen af seniorer med anden etnisk baggrund end dansk.

Fra torsdag den 3. marts får de nu også et sted at hente hjælp til alt det digitale, når en ny it-café slår dørene op med tilbud om hjælp til digital selvbetjening på somalisk og arabisk.

Det er tosprogede unge, der skal uddannes til it-guider og hjælpe seniorerne med digital post og selvbetjening på nettet. Det er Aalborg Kommune, der er gået sammen med den boligsociale indsats Projekt 9220 om de nye it-guider. Arrangørerne påpeger,  at der med denne ordning er dobbelt udbytte. De unge får tilbudt et meningsfuldt fritidsjob og seniorerne får it-hjælp på somalisk og arabisk.

- Vi kan konstatere, at mange beboere i området ikke kender til digital selvbetjening, og vi har en formodning om, at sprogbarrierer er en af årsagerne til det. Derfor forsøger vi nu med tosprogede it-guider, som kan hjælpe seniorerne i gang med digital selvbetjening, fortæller Pia Therkildsen fra SeniorDigital, som er Ældre- og Handicapforvaltningens tilbud om hjælp til digital post og selvbetjening for seniorer.

It-caféen kommer til at foregå i Kulturhuset Trekanten, hvor den vil blive afholdt hver anden tirsdag. Der vil også være mulighed for, at it-guiderne besøger seniorene for at hjælpe dem med it-systemerne i eget hjem.

Den officielle åbning på projektet er torsdag den 3. marts klokken 15.00 i Kulturhuset Trekanten.

 

Forsiden lige nu