På trods af underskud: Parkeringskontrol fortsætter i Frederikshavn Kommune

Uden parkeringskontrol ville der være kaos i Skagen, mener formand for teknisk udvalg i Frederikshavn Kommune, Karsten Thomsen. Foto: Bruno Stagsted

Mens flere kommuner efter en lovændring har fravalgt at fortsætte parkeringskontroller, fordi 70 procent af indtægterne skal afleveres til staten, holder Frederikshavn Kommune fast i den gamle ordning.

Teknisk udvalg i Frederikshavn Kommune har på et møde mandag aften besluttet, at man også fremover vil have parkeringskontrollanter på gaderne. 

Det fortæller formanden for udvalget, Karsten Thomsen (A), til TV2 Nord. 

En lovændring for nyligt har ellers betydet, at mange kommuner landet over har fravalgt at tjekke op på bilisternes parkeringer, fordi op mod 70 procent af indtægterne for bøderne skal afleveres til staten, og det dermed ikke kan betale sig at have folk til at kontrollere parkeringerne. 

Læs også Rådmand: Det er røveri ved højlys dag

I Frederikshavn Kommune mener man dog, at man ikke kan undvære kontrollerne. Især i Skagen ser man et stort behov for kontrol. 

- I de perioder, hvor parkeringsvagterne er til stede i Skagen, er der så mange besøgende, at behovet for vagterne er stort. Det vil skabe for meget kaos, hvis der ikke er en person til at vejlede. Så vi betragter parkeringskontrollen som en service til Skagboerne og byens turister, siger Karsten Thomsen.

Selvom det rent økonomisk ikke er rentabelt for kommunen at levere parkeringskontrollen, fordi 70 procent af indtægterne skal afleveres til den danske stat.

- Det koster os lidt, og vi vil få et underskud på det. Men vi har valgt, at vi gerne vil bære den omkostning for at sikre, at der er okay forhold for folk i deroppe, siger han.

Der var ifølge Karsten Thomsen enighed i udvalget om beslutningen.

Læs også Sommerhusudlejning sætter ny rekord – men kunne være meget bedre

 

Forsiden lige nu