Danskere går glip af millioner ved Primera Airs konkurs

Tusindvis af danskere har gjort krav om kompensation hos Primera Air efter forsinkelser på flyrejser. Nu ender de sandsynligvis med en lang næse.

Primera Air indstiller al aktivitet og vil begære sig konkurs. Det meddelte luftfartsselskabet mandag aften.

Nyheden rammer de mange rejsende, der den kommende tid skulle have fløjet med Primera Air - også fra Aalborg Lufthavn, hvor luftfartsselskabet havde flere ugentlige flyvninger. Men en konkurs vil også få betydning for tusindvis af danskere, der har penge til gode hos selskabet i form af krav om kompensation for forsinkede flyrejser.

Alene hos hjemmesiden Flyhjælp.dk har de i øjeblikket 4421 kunder med krav mod Primera Air, oplyser direktør Gustav Frederik Thybo til TV 2.

- Vores erfaring fra tidligere konkurser, for eksempel Air Berlin tidligere i år, viser desværre, at passagerer har meget lille chance for at få erstatninger udbetalt fra konkursboet. Så vi forventer, at det også bliver svært denne gang.

Beregnet ud fra en gennemsnitlig kompensation per passager vurderer Flyhjælp.dk deres samlede krav mod Primera Air til at udgøre knap 12,6 millioner kroner.

Ifølge Gustav Frederik Thybo vinder de i snit tre ud af fire sager, hvilket vil svare til et samlet beløb på omkring 9,5 millioner kroner fra Primera Air, som danske kunder nu formentlig må vinke farvel til.

Primera stoppede betalinger i august

I 2016 tabte Primera Air en principiel sag ved Højesteret om kompensation til flypassagerer ved forsinkelser på flyafgange.

Alligevel har det islandske selskab, ifølge Gustav Frederik Thybo, også efterfølgende været tunge at arbejde med.

- Det plejer at være en lang opgave at få dem til at give kompensation, og vi må have alle sager for retten for at få den udbetalt, forklarer han.

Som følge af de mange krav mod flyselskabet havde hans virksomhed lavet en afdragsordning, hvor Primera Air betalte 750.000 kroner om måneden til forsinkede danskere hos Flyhjælp.dk.

- Den aftale kørte fint i foråret og sommeren, men i august stoppede betalingerne, og sammenholdt med Primera Airs regnskaber tænkte jeg, at det formentlig stod skidt til. Det har vi så fået bekræftet nu, siger Gustav Frederik Thybo til TV 2.

Passagerer står bagerst i køen

Flyhjælp vil tirsdag skrive ud til alle sine kunder med krav til gode hos Primera Air, at de som følge af konkursen ikke skal forvente at få deres kompensation udbetalt.

- Vi opgiver selvfølgelig ikke, men Primera Air vil formentlig have flere tusinde kreditorer, og deres gæld er formentlig større end værdierne af deres aktiver, så vi tvivler på, at der er penge til passagererne, siger Flyhjælp-direktøren.

Hos Flyforsinkelse.dk har de samme nedslående melding.

- Primera Air har længe været presset på betalingerne, og medarbejderes lønninger og bankernes tilgodehavende vil komme før udbetalingen af kompensationskrav. Passagererne anses som simple kreditorer, og derfor kommer de sidst i køen, når konkursboet skal gøres op, lyder det fra Line Jensen.


Seneste nyt

fra Nordjylland