Eksperter bakker op om skolers forbud mod mobiltelefoner

Beslutningen om at inddrage mobiltelefoner på skoler har vakt oprør blandt eleverne. Men de bør inddrages, mener eksperter.

Det er vigtigt, at skoler tager stilling til elevernes brug af mobiltelefoner i skoletiden, som Farsø Skole i Nordjylland og Hældagerskolen i Vejle har gjort det ved at indføre mobilforbud for eleverne i skoletiden. Det påpeger eksperter.

-  Det er en udfordring, som skolerne gør ret i at forholde sig til, for det er indiskutabelt et problem, siger Jeppe Bundsgaard, professor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse i Emdrup, som hører under Aarhus Universitet.

Beslutningen på de to skoler har dog vakt oprør blandt eleverne på skolerne.

- Det er noget lort. Man kan ikke tjekke noget som helst, før du har fri, siger Juliane Mølgaard fra 8.A på Farsø Skole.

Jeppe Bundsgaard forstår godt elevernes modstand, og han påpeger, at de bør tages med på råd.

- Eleverne har en pointe, og jeg synes ikke, det er hensigtsmæssigt, hvis det bliver fra oven og nedefter – eleverne bør inddrages, siger han.

Vigtigt at kunne færdes på nettet

Jeppe Bundsgaard understreger også, at det er vigtigt for eleverne at kunne færdes på nettet.

- Det er en del af elevernes sociale kompetencer at kunne færdes på internettet. Men de bør i måske i højere grad kigge på, om den måde, de bruger det på, er hensigtsmæssig, siger han.

Han mener, skolerne for eksempel kan gøre elevernes brug af mobilen til et tema i undervisningen.

- Der er intet til hinder for at inddrage det i undervisningen som et tema og på den måde inddrage eleverne, siger Jeppe Bundsgaard.

Forskning: Mobiltelefon største hindring for fysisk aktivitet

Forskning har tidligere vist, at mobiltelefonen hæmmer elevernes fysiske aktivitet i frikvartererne.

Institut ved Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet lavede i 2013-2015 en undersøgelse af, hvad børnene i skolen oplevede som hæmmende for at være fysisk aktive i frikvartererne.

Det var forsker Charlotte Skau Pawlowski, der stod for undersøgelsen.

- Den største barriere for at komme ud at røre sig i frikvartererne var mobiltelefonen. Flere af de adspurgte elever syntes, at mobilen var med til, at man isolerede sig i frikvartererne, og flere steder kunne de egentlig godt tænke sig, at den ikke var der, fortæller hun.

Enkelte steder måtte de elever, der hellere ville spille fodbold i frikvarteret, opgive det.

- På én skole fortalte nogle elever om, at de ikke længere kunne samle et hold til at spille fodbold i frikvartererne, fordi børnene hellere ville spille spil på computeren eller på mobilen, siger Charlotte Skau Pawlowski.


Seneste nyt

fra Nordjylland