Se billederne her: Gigantisk betonklods sejler i havn

Foto: Richard Gaarn Svendsen TV MIDTVEST

Foto: Richard Gaarn Svendsen TV MIDTVEST

Foto: Richard Gaarn Svendsen TV MIDTVEST

1 af 3

Ydermolen på den nye havn i Hanstholm bugseres tirsdag morgen på plads. 8.000 tons beton sejles i havn.

I samarbejde med TV MIDTVEST

Udvidelsen af Hanstholm havn er omkring et år foran tidsplanen. En af de afgørende byggesten i projektet falder på plads tirsdag formiddag, hvor det 8.000 tons tunge molehoved bugseres på plads på ydermolen.

- Det er lidt med sommerfugle i maven. Men vi har superfolk på, som har prøvet noget - godt nok ikke så stort - men noget lignende, så vi har den rigtige ekspertise på, så det skal helt sikkert nok gå godt, siger Mogens Steen Pedersen, der er projektchef ved entreprenørfirmaet, Aarsleff, der udbygger havnen. 

De har arbejdet siden klokken 03 i nat, men der kommer til at gå en del timer endnu, før molehovedet er helt på plads.

- Det, der sker i dag, er jo det, vi har set frem til rigtig længe. Den her store molehoved betonkonstruktion den skal nu endeligt på plads, siger Mogens Steen Pedersen.

02:21 Luk video

- Det er en af de helt store kritiske aktiviteter for os, der er løst, når vi har den på plads. Så kan vi bruge de næste uger på at bygge de sidste 80 meter ud til molehovedet.  

Molehovedet er den yderste del af Vestmolen. Den er bygget i Polen, og er konstrueret af jernarmeret beton. Aarsleff begyndte at bygge betonklodsen i December, og siden har omkring 60 mennesker været fuldt beskæftiget i arbejdet på at få bygge den færdig.

Molehovedet er blevet sejlet fra Polen til Hanstholm, med stop i Skagen og Frederikshavn. I går ankom den så til Hanstholm, og siden klokken 03 i nat har Aarselff arbejdet på at få den positioneret.

- Molehovedet er den yderste del af molen, som giver afskærmning i forhold til indsejlingen, så skibe kan se, her kan vi gå tæt på. Her er der ikke en stenkonstruktion, som den vi står på lige nu, som jo rager langt ud neden under vandet. Her kan skibene trygt fremtidigt gå tæt på molehovedet, fordi de ved, at her er den dybde, der skal være, så det er sådan set den, der angiver hvor indsejlingen i havnen er, siger Mogens Steen Pedersen. 

Forsiden lige nu