Politiet indrømmer at de har begået fejl

 Politiet indrømmer at de har begået fejl

En ny rapport over klagesager fra de seneste syv måneder er netop blevet offentliggjort. Heri erkender politiet at have begået fejl.

Siden politireformen trådte i kraft den 3. december 2007 og indtil 1. august i år har Nordjyllands Politi modtaget en kvart million opkald. 24 af dem er blevet nærmere undersøgt for at finde ud af, om politiet har begået fejl. De 24 sager er gennemgået, enten fordi der er blevet klaget over behandlingen af opkaldet, eller fordi sagen har været omtalt i pressen.
Og politiet indrømmer nu, at der er sket fejl i nogle af sagerne.

- Det viser sig, at vi har disponeret forkert i nogle af sagerne, og det beklager vi. Der er sager, hvor folk ikke har følt, at de har fået den optimale behandling - dem beklager vi også. Og så er der nogle sager, hvor man må sige, at politiet ikke har begået fejl, siger Jens Henrik Højbjerg, Politidirektør.

Et eksempel på en fejl var i maj måned, hvor et ægtepar i Øster Hurup tilbageholdt en spritbilist. De ringede 114 - men fik at vide, at der ikke var nogen ledige patruljer. Nordjyllands Politi indrømmer nu, at der skulle have været sendt en vogn.
To uger senere blev en 17-årig pige knivdræbt i Hjørring. Ifølge pressen bad hun politiet om hjælp to timer før drabet. Men rapporten afviser, at der var tale om en politifejl, da opkaldet fandt sted seks timer før drabet, og pigen da smed røret på uden at oplyse navn eller personnummer.

De mange sager i pressen har medført hård kritik af politireformen - men Jens Henrik Højbjerg afviser, at den er skyld i problemerne:

- Når man laver ny organisation, hvor man laver nye sagsgange, og mange mennesker får nye arbejdsområder, så vil der være overgangsfase, hvor man har nogle store udfordringer, og det har vi også haft, men der er ikke nogen direkte forbindelse imellem de her sager og politireformen, siger politidirektøren.

Nordjyllands Politi har taget kritikken til sig. Et nyt telefonsystem er kommet på plads, og mandskabet skal styrkes. Alle ansatte har fået mobiltelefon og deres kompetencer skal forbedres.

- Jeg tror, det kommer til at fungere bedre og bedre - men igen vil jeg gerne sige, at 24 sager ud af så mange henvendelser er ikke noget foruroligende tal, men vi vil hele tiden arbejde på at gøre det bedre og bedre, fortæller Jens Henrik Højbjerg.


Seneste nyt

fra Nordjylland