Populære flexture truer taxabranchen

Nordjyderne har fået øjnene op for de såkaldte flexture. Turene minder om almindelige taxature, men er langt billigere, og det truer taxabranchen, lyder det fra flere taxavognmænd.

Else Klarborg Aaved skal fra Aabybro til Skovsgaard. Her skal hun mødes med medlemmerne af Dansk Blindesamfunds lokale klub, og for at komme derud, har hun bestilt en flextur.

- Jeg synes, det er en fantastisk måde at komme rundt på og at kunne komme til det, man skal til. Jeg synes, det er et supergodt alternativ til busser og taxaer og whatever, siger flextursbrugeren Else Klarborg Aaved fra Aabybro.

Flexturene er et tilbud, Nordjyllands Trafikselskab har indført, efter at man lukkede flere busruter i de nordjyske landdistrikter.

- Jeg synes, at vi har en udfordring med at tilbyde kollektiv trafik til dem, der bor i yderkanten af Nordjylland. Vi har taget bussen væk, og vi kan jo ikke bare sige til dem: "Nu har vi taget bussen væk. I må køre med en taxa i stedet for," siger Jens Otto Størup, direktør i Nordjyllands Trafikselskab.

Derfor har kommunerne i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab indført flexturene, som alle kan benytte sig af. Turene minder på flere måder om taxature. Man bliver hentet ved døren i en taxa eller en minibus, og man bliver kørt til den ønskede destination.

Taxavognmændene kører en del af flexturene for Nordjyllands Trafikselskab, men for dem er der dog stor forskel på, om kunderne bestiller en flextur eller en taxatur.

- Det er mit overskud, der ryger, hver gang folk bestiller en flextur i stedet for en taxatur, siger taxavognmand Kaj V. Vingaard, indehaver af Jammerbugt Taxi.

Else Klarborg Aaved betaler 63 kroner for turen fra Aabybro til Skovsgaard. Hvis hun havde bestilt en taxa, ville turen have kostet i underkanten af 300 kroner.

Forklaringen er, at Jammerbugt Kommune giver et tilskud til flexture, som betyder, at brugerne kun betaler 3 kroner og 50 øre per kilometer på ture inden for kommunegrænsen. Den konkurrence fra det offentlige presser taxabranchen.

- Kigger vi rundt på vores kollegaer og konkurrenter, så kan vi jo se, at der bliver færre og færre taxaer. Firmaer lukker ned, og det er der selvfølgelig en grund til. Det er sikkert ikke flexturene alene, der gør det, men det er i hvert fald en medvirkende årsag, siger Kaj V. Vingaard.

Nordjyllands Trafikselskab kørte sidste år 102.000 flexture. 11.228 af dem blev kørt i Jammerbugt Kommune, og i flere tilfælde er Else Klarborg Aaved kunden.

- Det er dejligt, at man kan komme rundt på denne her måde uden at skulle bruge uendelig lang tid på anden transport, siger Else Klarborg Aaved, som uden tvivl fortsætter med at vælge flexturen frem for en bus- eller taxatur.

Står det til indehaveren af Jammerbugt Taxi, så kan Else dog ikke fortsætte med at bestille en flextur i stedet for en taxatur.

- Et drømmescenarie ville være, at der ikke var noget, der hed flexture. Det ville betyde, at der kom flere almindelige taxature. Det er der ingen tvivl om, siger Kaj V. Vingaard.

Fakta om flextur

Flextur er et samkørselstilbud, der blev lanceret dengang kommunerne lukkede en del lokale busruter ude på landet.

Det koster - alt efter hvilken kommune man kører turen i - mellem 3,50 kroner og 12 kroner per kilometer, at køre en flextur. Det er markant billigere, end hvis man tager en taxa.

Det er chauffører med tilladelse til at køre offentlig servicetransport og taxachauffører, der kører flexturene for Nordjyllands Trafikselskab.

Flexture minder på flere måder om taxature, men adskiller sig dog på følgende punkter.

- Turen kan være dobbelt så lang fra A til B.
- Man skal bestille to timer på forhånd.
- Der kan ikke køres efter klokken 23 og før klokken 6.
- Man skal forvente at turen kan blive fastlagt til 15 minutter før eller 45 minutter efter det tidspunkt, som man har ønsket.
- Man skal forvente at der kører andre med, som man ikke kender.


Kilde: Nordjyllands Trafikselskab

Seneste nyt

fra Nordjylland