Skagens stærke brand skal skabe mere turisme i Nordjylland

Frederikshavn Kommunes internationale kystferieby, Skagen, har så stort potentiale som turistdestination, at byen er udvalgt til udviklingsprojekt for turisme.

Hver sommer indtages Skagen af turister fra ind- og udland, som vil nyde livet, naturen og den særlige stemning på toppen af Danmark. De fleste vil nok nikke genkendende til, at Skagen har stort turismepotentiale, og nu er vores nordligste by udvalgt af Dansk Kyst- og Naturturisme til et nyt udviklingsprojekt, der skal trække endnu flere til.

Dansk Kyst- og Naturturisme har offentliggjort, at Frederikshavn Kommunes mest besøgte ferieby har en national og international tiltrækningskraft, der gør potentialet i byen meget større, end det er udnyttet i dag. Skagen, der i forvejen er et trækplaster for både natur- og livsnyderturister, har to millioner danske og udenlandske turister gæster hvert år. Og mulighederne er på den baggrund at skabe både bedre og bredere turisme til gavn for vækst i hele landsdelen, mener Dansk Kyst- og Naturturisme.

- Turismen er et af vores vækstspor i Frederikshavn Kommune, så vi er meget begejstrede over at blive bekræftet i, at den erhvervsstrategi vi har valgt i kommunen kan skabe resultater. Vi er allerede rigtig gode i turisterhvervet her på toppen af Danmark, men projektet kan være med til at skabe nyt fokus på, hvad det er vi kan, og hvordan vi udvikler Skagen, som den fantastiske kystferieby, den er. Vi har i forvejen en langsigtet plan, nu skal vi så se på, hvad der kan realiseres, siger Birgit S. Hansen (Socialdemokratiet), borgmester i Frederikshavn Kommune.

Dansk Kyst- og Naturturisme har vurderet, at der i Skagen er mulighed for at aktivere et større vækstpotentiale, blandt andet baseret på områdets værdi som vækstmotor. Udvælgelsen er konkret baseret på analyser af potentialer, kritisk masse og oplevelsesprofiler.

Frederikshavn Kommune er blandt de største kommuner, når det gælder kyst- og naturturisme, og Skagen har en profil, som skiller sig ud i forhold til øvrige oplevelsesmiljøer i Nordjylland. Det kan bringes i spil som et stærkere kort, til fordel for væksten i Nordjyllands turisterhverv, lyder det fra Dansk Kyst- og Naturturisme.

Ud over Skagen, er Djursland og Aarhus, Fyn (Destination Fyn) og Odsherred i Nordsjælland udnævnt som vækstprojekter. Dansk Kyst- og Naturturisme indleder nu arbejdet sammen med områderne om det konkrete indhold i vækstprojekterne, som vil tage udgangspunkt i områdernes styrker og potentialer.

Projekterne vil have en forventet varighed på op til to år. Ud over 350.000 kroner som organisationen har afsat til vækstprojektet skal yderligere økonomi findes ved ansøgninger til fonde, Vækstforum, Frederikshavn Kommune og eventuelt private investorer.


Seneste nyt

fra Nordjylland