Skoleelever skal være innovative

Flere hundrede elever fra 8. klasser og ungdomsuddannelserne i Frederikshavn Kommune er samlet til innovationscampen Drivkraft 14 i Arena Nord.

560 unge fra 12 forskellige 8. klasser og ungdomsuddannelser i Frederikshavn Kommune skal lære om innovation på en ny måde. I stedet for at lære om kreativ tænkning i skoleklasserne er de samlet til innovationscampen Drivkraft 14 i Frederikshavn onsdag og torsdag.

På campen har seks lokale virksomheder stillet de unge forskellige opgaver, som de skal løse. En af dem er Strandby Net, som har bedt de unge om at komme med en strategi til markedsføring af en stor gynge til legepladser.

- Jeg tror, vi får en rigtigt spændende markedsføringsplan, eller hvad vi skal kalde det. I hvert fald nogle ting, vi får med hjem i vores værktøjskasse, som vi kan bruge i vores fremtidige markedsføring, siger Lars Peter Jensen, der er direktør i Strandby Net.

Eleverne har fået to dage til at slå fantasien løs og finde på idéer til firmaerne, og det er noget anderledes end den normale skolegang.

- Nu skal vi jo til at tænke ud af boksen. Prøve at finde på nye idéer til en idé, der egentlig allerede er færdig, men vi skal prøve at videreudvikle den, siger Mikkel Walling Toft Pedersen, der går i 1.B på HTX Frederikshavn.

Det er Ungdommens Uddannelsesvejledning under Frederikshavn Kommuner, der har arrangeret mødet mellem de unge elever og de lokale firmaer.

- Mange kreative ideer de kommer jo fra unge mennesker. Altså når først man er blevet voksen, så sander vi jo lidt til, og når 8. klasser og 1.G'ere sidder sammen, så er 8. klasserne ikke bagud af den grund, siger Niels Christian Andersen, der er leder af Ungdommens Uddannelsesvejledning Frederikshavn.

Torsdag skal eleverne præsentere deres idéer for virksomhederne.


Seneste nyt

fra Nordjylland