Skyhøj pris på trinbræt får June til at ryste på hovedet: - Det kan sgu da ikke passe
Foto: Jesper Bo Winther
To nordjyske anlægsprojekter på jernbanenettet er blevet stoppet eller trukket i langdrag på grund af uforståeligt høje prisberegninger.
Byrådsmedlem June Menne fra Socialdemokratiet i Frederikshavn Kommune kæmper for at få genopført et trinbræt på Skagensbanen ved Apholmen i Frederikshavns nordlige udkant.
Indtil for godt 15 år siden kunne passagerer hoppe på toget her, men trinbrættet blev sløjfet på grund af for få rejsende fra stedet.
- Området herude har været i en eksplosiv udvikling, og jeg hører fra mange småbørnsforældre, at de gerne vil kunne tage toget ind til midtbyen – en tur på bare 4 minutter - i stedet for at skulle køre en stor omvej med bus. Ifølge de undersøgelser, jeg har set, er der et kundegrundlag for at lave et trinbræt igen, siger June Menne.
Forstår ikke regnestykket
Planerne kan dog have meget lange udsigter.
En rapport udfærdiget af COWI bestilt af Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab forudsiger nemlig, at det vil koste mellem 15 og 20 millioner kroner at opføre trinbrættet. Dertil skal lægges drift og omkostninger ved at standse toget.
I alt kan omkostninger på den måde summeres sammen til en udgift på svimlende 26,4 millioner kroner for det første anlægsår.
June Menne forstår ikke regnestykket.
- For det beløb kan man købe 10 villaer til hver 2,5 millioner kroner. Det kan sgu da ikke passe, at det kan koste så mange penge. Vi forventer jo ikke en ny stor togstation herude, som skal koste mere end 25 millioner kroner, siger June Menne.
Kommunen siger en halv million – staten siger 48 millioner
I Brønderslev har de oplevet en lignende sag.
Her har kommunen i 10 år kæmpet for at få hævet perronen på byens station med cirka 30 centimeter, så gangbesværede og kørestolsbrugere kan stige på toget uden hjælp.
Nu har staten langt om længe afsat penge til byggeriet, men prisen på godt 48 millioner kroner chokerer borgmesteren.
- Det er jo helt vildt, og jeg er imponeret over, at man kan regne så forkert. Vi har selv regnet ud, at vi kunne løse opgaven for omkring en halv million kroner, hvis man vælger den billigste måde at hæve perronen, siger Mikael Klitgaard fra Venstre, der er borgmester i Brønderslev Kommune.
Eksemplet fra Brønderslev irriterer borgmesteren – dels fordi byen har ventet i 10 år på at få løst et simpelt praktisk problem – og dels fordi de mange penge kunne bruges langt bedre.
- Hvis vi skal have kollektiv trafik, så skal vi også lave det, så man kan betale for det. Vi har faktisk bedt om et møde med DSB og Banedanmark, hvor vi vil foreslå en mere pragmatisk løsning, for vi kunne godt bruge de mange penge mere fornuftigt ude i samfundet, siger Mikael Klitgaard.
Føler sig modarbejdet
June Menne i Frederikshavn har også været ude og spørge lokale entreprenører, hvad et trinbræt på Apholmen i virkeligheden skal koste.
Her er prisen oplyst til cirka en million kroner.
De skyhøje priser i COWIs analyse betragter June Menne som en reel bremseklods på planerne.
- Jeg må da have en forventning om, at de rapporter, som man får leveret, giver et beslutningsgrundlag, som er i orden, men det synes jeg simpelthen ikke er tilfældet her. Med de priser kunne de lige så godt sig nej til det trinbræt. Jeg føler, at vi bliver bevidst modarbejdet – det må jeg erkende, siger June Menne.
Formand for NT: - Det lyder dyrt
Formanden for Nordjyllands Trafikselskabs bestyrelse, Søren Kusk fra Socialdemokratiet, kan ikke umiddelbart forklare, hvorfor en perron ved Apholmen skal koste så mange penge, som det er beregnet af det rådgivende ingeniørfirma COWI.
- Selvfølgelig lyder det af mange penge for at bygge et trinbræt, men for at bygge sådan et, er der nogle lovmæssige ting, der skal opfyldes. Jeg er hverken ingeniør eller arkitekt, og jeg kender ikke prisniveauet. Men det er klart, at når vi får lavet sådan en undersøgelse, er det fordi, at vi vil være på sikker grund i forhold til hvad det vil koste at bygge et trinbræt, siger han.
For det beløb kan man købe 10 villaer til hver 2,5 millioner kroner. Det kan sgu da ikke passe
June Menne
Du er formand for Nordjyllands Trafikselskab. Vil du ikke også stille nogle kritiske spørgsmål til hvordan beregningen er blevet lavet – og på hvilket grundlag?
- Jo, altså man kan godt sige, at det lyder dyrt, men omvendt må vi have tiltro til, at det er rigtigt, det der står i undersøgelsen, og at de har undersøgt tingene bedre, end jeg kunne, siger Søren Kusk.