Socialministerens tørresnor: Se hvor mange fejl din kommune laver

For mange fejl i kommunernes afgørelser på socialområdet får nu børne- og socialminister Mai Mercado (K) til at udstille, hvor mange fejl alle de danske kommuner laver.

I 2016 afgjorde Ankestyrelsen 8.140 klagesager fra socialområdet. På landsplan var der i gennemsnit fejl i 37% af sagerne. Et tal, der er så højt, at socialminister Mai Mercado (K) har valgt, at udstille de mange fejl, som kommunerne begår.

- Det handler om at skabe mere gennemsigtighed, og om at få en debat ude i kommunerne om den service, som der bliver givet, og om den rent faktsik er høj nok, siger socialminister Mai Mercado. 

Ud af de i alt 8.140 sager på landsplan var de 813 fra nordjyske kommuner. Her var der i gennemsnit fejl i 34% af sagerne.

De mange sager kan deles op i tre kategorier. Enten stadfæster Ankestyrelsen sagerne. Ellers kan de omstødes på to forskellige måder. 

Enten laver Ankestyrelsen kommunernes afgørelser om, fordi de ikke lever op til kravene i serviceloven.

Ankestyrelsen kan også lave en hjemvisning. Ved en hjemvisning bliver klagen sendt tilbage til kommunen, der skal genbehandle sagen selv, da Ankestyrelsen ikke har haft tilstrækkeligt med oplysninger til at foretage en afgørelse. Det vil sige, at kommunens afgørelse ikke nødvendigvis er forkert, men at Ankestyrelsen ikke har kunnet afgøre den. 

- Vi kan se, at der er kommuner, hvor der er en meget høj pårocent i forhold til de sager, der bliver omgjort i Ankestyrrelsen. Og det siger mig, at der står borgere ude i kommunerne, som har krav på en god service, som ikke får den, siger Mai Mercado. 

Ud af de 813 nordjyske klagesager, har Ankestyrelsen ikke kunnet stadfæste kommunernes afgørelser hele 276 gange, hvor de enten har lavet afgørelserne om eller hjemvist sagen. 

I det blå kort nedunder kan du se, hvor mange hjemvisninger og hvor mange ændringer Ankestyrelsen har foretaget i netop din kommune. 

Sagerne drejer sig i høj grad om økonomi. Nogle af de sager, der fylder meget, er støtte til bo-tilbud og støtte i forbindelse med personlig hjælp og ledsagelse. 

Når en borger klager til kommunen, behandler kommunen i første omgang selv klagen. Hvis kommunen ikke finder grund til at ændre deres første afgørelse, så ender sagen hos Ankestyrelsen. 

Kommune
Morsø1947%
Thisted5834%
Jammerbugt13337%
Hjørring10533%
Frederikshavn8636%
Brønderslev4224%
Rebild4941%
Mariager Fjord5223%
Vesthimmerlands3033%
Aalborg23934%
I alt81334,2%

 


Seneste nyt

fra Nordjylland