Fra teori til praksis: Studerende arrangerer idrætsdag for udviklingshæmmede

Opgave: Lav en aktivitetsdag for 50 udviklingshæmmede.

Der grines højt og hjerteligt i Vendiahallen i Hjørring. 

50 fysisk og psykisk udviklingshæmmede har aktivitetsdag med fysisk træning og samvær. Det hele er arrangeret af 16 ergo-, og fysioterapeutstuderende fra UCN som et led i deres uddannelse. 

- Det giver de studerende et helt andet billede af arbejdet, når de pludseligt står med rigtige borgere og skal hjælpe dem med de forskellige øvelser, forklarer lektor ved ergoterapeutuddannelsen ved UCN, Torben Knudsen, og fortsætter: 

- Netop den her gruppe af borgere, møder de studerende sjældent i deres praktikperioder. Derfor er det ekstra lærerigt, når de opdager, at de både skal have en "plan a", en "plan b" og sommetider endda en "plan c", fordi borgernes forudsætninger er så forskellige. 

At det er ekstraordinært krævende, opdager de studerende med det samme. Der er enorme forskelle på borgernes formåen, når de forskellige opgaver skal løses. Mathilde Hove Skjøth, der læser til ergoterapeut, har opgaver i flere sværhedsgrader klar til borgerne:

- Vi har en fysisk opgave, hvor borgeren skal kaste en rispose og forsøge at ramme en hulahopring på gulvet. Afstanden til ringen kan variere, men bliver det for let, kan vi også vælge at kaste efter forskellige farver og på den måde skalere opgaven til den enkelte borgers niveau, forklarer hun. 

quote -Det er rigtigt godt og lærerigt at møde borgerne i virkeligheden.

Mathilde Hove Skjøth, ergoterapeutstuderende.

Mathilde Hove Skjøth synes, at den praktiske opgave er en rigtig god måde at opleve virkeligheden på, når man som hun er studerende på 3. semester og meget af undervisningen foregår på skolen i klasselokaler: 

- Mange af de andre studerende sidder med en skriftlig opgave og der, synes jeg, det her er langt mere interessant. Det er rigtigt godt og lærerigt at møde borgerne i virkeligheden, og samtidig får man en bedre fornemmelse af, hvad man gerne vil arbejde med, når man er færdiguddannet. 

Det er tredje gang UCN afholder en aktivitetsdag, som skal arrangeres og afvikles af de studerende, men står det til underviserne, bliver det ikke sidste gang: 

- Det har været en bragende succes alle tre gange og de studerende lærer virkeligt meget gennem et projekt som det her. Som undervisere kan vi forklare nok så meget, men det er bare noget helt andet, når de studerende står med rigtige borgere med rigtige handicaps, slutter lektor Torben Knudsen.

16 studerende fra ergo- & fysioterapeutuddannelserne skulle idag arrangere aktiviteter for 50 fysisk og psykisk handicappede fra Hjørring.\n

Seneste nyt

fra Nordjylland