Studerende løser erhvervslivets problemer på Aalborg Havn

AAU Case Competition skal til maj afholdes på Aalborg Havn, som er en vækstmotor for hele Nordjylland.

Hvis man nu skal løse nogle helt konkrete problemstillinger for det nordjyske erhvervsliv som del af en konkurrence, hvor går man så lige hen og gør det bedst?

På Aalborg Havn selvfølgelig. Den beskæftiger op mod 9000 mennesker og er med sin udvikling og industri en vækstmotor for hele Nordjylland.

 

Sådan lyder i hvert fald begrundelsen fra de to studerende, der sidste år startede konkurrencen AAU Case Competition - og som i år har besluttet, at den skal foregå på Aalborg Havn.

Det er de to studerende Kenneth Dam Røn Jensen og Nikolaj Bidstrup Jørgensen fra IT-ledelse på AAU, der er mændene bag konkurrencen. Inspirationen har de hentet fra lignende konkurrencer på CBS, Københavns Universitet og Aarhus Universitet.

- De andre case competitions er inden for forretning, men vi differentierer os ved at forsøge at ramme så mange uddannelser som overhovedet muligt. En case competition er en oplagt mulighed for studerende til at løse konkrete problemstillinger, hvilket samtidig lægger sig op af AAU’s problembaserede læring. For virksomhederne er det en anderledes måde at brande sig på, og samtidigt kan de anvende case competitions til at rekruttere nye medarbejdere, siger Kenneth Dam Røn Jensen. 

Grupper af studerende kan tilmelde sig én ud af tre mulige cases. De tre cases omhandler teknologi, forretningsudvikling og markedsføring, hvor de studerende skal give deres bud på, hvordan fremtidens erhvervshavn i Aalborg skal se ud.

De forskellige cases gør, at flere studieretninger kan give bud på Aalborg Havns fremtid, især rettet mod udviklingsprojekter som Aalborg Containerterminal 2. 

Onsdag den 3. maj løber konkurrencen af stablen, hvor de studerende får casen udleveret og så har 12 timer til at komme med idéer. Herefter bliver feltet indsnævret til de tre hold med de bedste løsningsforslag, som så har yderligere 12 timer til at arbejde med opgaven.

Den 4. maj vælger en dommerkomité så vinderen i Musikkens Hus.

Men opgaverne er ikke bare grebet ud af den blå luft i AAU Case Competition - her har Aalborg Havn været inde over.

- Vi har stillet de studerende forskellige opgaver, der gør, at de kommer vidt omkring i forhold til Aalborg Havns historie, identitet, udvikling og visioner, og vi ser frem til at se resultatet. Det kan give os noget inspiration og en mulighed for at rekruttere de bedst egnede medarbejdere, siger Ole Brøndum, salgs- og marketingschef i Aalborg Havn A/S.

Man kan læse mere om konkurrencen her.

 

 


Seneste nyt

fra Nordjylland