Syv sagsbehandlere tager sig af én borger

En kvinde fra Nordjylland har hele syv sagsbehandlere i én kommune. Systemet har spillet fallit, mener forsker.

I Aalborg har den 49-årige kontanthjælpsmodtager Dorthe Paterson syv sagsbehandlere og andre ansatte i socialforvaltningen, som hun skal holde kontakt med:

En til selve kontanthjælpen, en til boligsikringen, en i familieafdelingen, en som støtteperson, en i aktiveringsprojektet, en i jobcentret og en i misbrugscentret. Om kort tid får hun den ottende - en jobkonsulent. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I lange perioder, hvor Dorthe Paterson har haft et alkoholmisbrug, har det været fuldstændigt uoverskueligt for hende at finde ud af, hvem af de syv hun skulle kontakte, siger hun.

Det er langtfra en usædvanlig situation i det danske kontanthjælpssystem, og derfor har systemet spillet fallit over for den enkelte borger, mener kommunalforsker, professor Ulrik Kjær fra Syddansk Universitet.

- Der er noget galt fat med systemet, når en kontanthjælpsmodtager i dag skal ind ad hele syv forskellige døre i det sociale system.

- Især når man tager i betragtning, at målet med strukturreformen fra 2007 var, at der skulle være én indgang for den enkelte borger til at komme i kontakt med kommunen.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) kalder de mange sagsbehandlere til én person for "det glade vanvid".

- Der bliver spildt en masse ressourcer, økonomiske, menneskelige og i medarbejderregi, og borgeren skal løbe spidsrod mellem alle sagsbehandlerne.

- Derfor er regeringens mål med de kommende reformer at få sat mennesket før systemet, siger hun.

/ritzau/


Seneste nyt

fra Nordjylland