Syv ud af ti mobilitetsaftaler hjælper ikke i sneen

1 af 2

[b]Sidder bilen fast i sneen, er der ikke meget hjælp at hente, selvom du har mobilitetsaftale. [/b]

Det viser en undersøgelse, som FDM har foretaget af mobilitetsaftalerne for de ti mest solgte bilmærker.

Allerede inden kalenderen viste december, væltede sneen ned over landet og Nordjylland, og vejene blev forvandlet til glidebaner. Adskillige bilister måtte en tur ud i snedriverne og vente i flere timer, inden hjælpen kom frem, og de kunne blive trukket fri. Men ikke alle er så heldige. Hjælpen i vintervejret afhænger nemlig af, hvilken assistanceaftale du har, skriver FDM i en pressemeddelelse.

-Når det gælder vejhjælp, tror mange måske, at det er tilstrækkeligt med en mobilitetsaftale fra bilimportøren. Men de indeholder ofte en hel del undtagelser, så det er langt fra sikkert, de vil komme ud og trække en fri, hvis man kører fast, siger jurist i FDM, Helle Brasch.

Ofte er man kun dækket i tilfælde af mekaniske nedbrud, hvor man kan få hjælp til reparation og bugsering. En mobilitetsaftale kan derfor være falsk tryghed. Det viser FDMs gennemgang af de ti mest solgte bilmærker fra januar til oktober 2010, der tilbyder mobilitetsaftaler. 

 Falck i Nordjylland har da også haft rygende travlt siden sneen begyndte, at vælte ned. Siden den 23. november har Falck været ude og trække 2413 bilister fri af sneen. Derudover har de på grund af de lave temperaturer hjulpet 3430 bilister, der ikke kunne få motoren i gang.

Falck og Dansk Autohjælp er nogle af de alternativer, der tilbyder vejhjælpsabonnementer til bilister udover bilforhandlernes mobilitetsaftaler.

-Uanset hvilke aftaler man har, skal man sørge for, at man kan få hjælp i situationer, hvor der opstår et akut behov. Hvis mobilitetsaftalen ikke dækker tilstrækkeligt, kan det være en god idé med vejhjælp. Omvendt er det også dumt at være dobbeltforsikret, siger Helle Brasch.


Har du et godt tip?