Ti år med lange skoledage

Mens de fleste folkeskoler er ved at vænne sig til den nye folkeskolereform, mærker man ikke så meget til de længere dage på Hadsund Skole. Her har børnene i indskolingen i mange år haft lange skoledage.

Lange skoledage er hverdagskost for indskolingseleverne på Hadsund Skole. Her har eleverne fra 0. til 3. klasse haft undervisning til klokken to næsten hver dag de sidste ti år.

- Selvfølgelig kan børn blive trætte, og de er mærket af at være i skole i længere tid, men hvis man tænker sin undervisning ud fra hvilken tid på dagen det er, så synes jeg godt, man kan få nogle gode resultater, siger Sandra O'Brien Kirk, der er afdelingsleder for indskolingen på Hadsund Skole.

Selvom man godt kan blive lidt træt efter mange timers dansk og matematik, så er eleverne glade for undervisningen over middag. De har aldrig prøvet andet.

- Jeg synes ikke, at de er så forfærdeligt lange. Det er kun om fredagen, at jeg synes, det er lidt træls, siger Nina Sølver Koed, der er elev i 2.b.

Matthew Helgeson er enig.

- Det er fedt, for så lærer vi en masse ting, siger han.

Lærerne planlægger timerne over middag anderledes for at holde elevernes opmærksomhed på tavlen.

- Selvfølgelig er børnene trætte, når de kommer efter madpakkerne. Det kræver bare en struktureret undervisning med en masse indlagte pauser for at kunne holde deres koncentration, siger Lise Dahl Vestergaard, der er lærer på Hadsund Skole.

Også forældrene er godt tilfredse med ordningen.

Vi har aldrig tænkt over, at det var et problem. Der har været masser af tid til de fritidsaktiviteter, de skal til, siger Marianne Ladefoged.


Seneste nyt

fra Nordjylland