Tilbudsavisen er flyttet på Facebook

02:15

Hos Meny i Klarup er det ikke længere kun i tilbudsavisen, at kunderne kan finde de gode tilbud. Siden efteråret 2016 har butikken annonceret målrettet på Facebook – med økonomisk fortjeneste.

Hvis der er tilbud på blomster, kød eller noget helt tredje hos Meny i Klarup, er det nærmest fast rutine, at tilbuddet bliver lagt på butikkens facebookside. Sådan har det efterhånden været i over et halvt år.

- Kommer der en med et godt tilbud på en vare, kan vi komme ud med det her og nu, fortæller Jan Sørensen, købmand hos Meny i Klarup, om den nye annonceform.

Det var ved et erfa-møde sammen med andre, nordjyske købmænd, at Jan Sørensen sidste år for alvor fik øjnene op for annonceringsmulighederne online. En annonceform, der nu er godt på vej til at spare ham for tusindvis af kroner om året i udgifter til trykte reklamer og annoncer.

- Med den måde vi gør det på nu, vil vi komme op og spare omkring 60-70.000 kr., siger han.

At virksomheder reklamerer på Facebook for deres produkter, er der som sådan ikke noget nyt i. Men der hvor Jan Sørensen og Meny i Klarup skiller sig ud, er ved at butikken har hyret et marketingbureau, som hjælper til med annoncernes udformning og rækkevidde på det sociale medie.

- Man har mulighed for at gøre sin annoncering langt mere visuel og med levende billeder få fortalt meget på kort tid, fortæller Lars Granat Jensen, kommunikationschef hos marketingbureauet KonXion i Aalborg.

KonXion har siden efteråret bistået Jan Sørensen og kollegerne hos Meny i Klarup med de udfordringer og fordele, der kan opstå, når en stor del af reklamerne for butikken flytter fra de traditionelle uge- og tilbudsaviser til nettet.

- Tilbudsavisen vil højst sandsynligt kun komme i et geografisk snævert område, hvor man på Facebook også har chancen for, at den kan gå viralt – altså komme lidt ud over Klarups ”grænser”, siger Lars Granat Jensen.

Jan Sørensen har dog langtfra droppet de traditionelle reklame- og annoncekanaler helt. Butikken annoncerer stadig i lokalaviserne, ligesom Menys landsdækkende tilbudsavis også stadig bliver uddelt i Klarup og omegn. Men samtidig har han taget de åbenlyse fordele ved online marketing til sig.

- Når vi er færdige med en annoncekampagne, ved vi præcis hvor meget det har kostet og vi kan aflæse hvor meget vi har solgt. Altså kan vi helt nøjagtigt regne ud, hvor stor en indtjening den har givet, siger han.

Den øgede annoncering på Facebook har desuden betydet, at langt over 3000 personer nu følger butikken på Facebook.

Flere nyheder fra TV2 Nord