Se fødselsdagsbillederne: Tillykke med de 50 år til Limfjordstunnelen

Det er i dag præcis 50 år siden, snoren til den 582 meter lange motorvejstunnel blev klippet, og trafikken kørte igennem for første gang. Og det er en fødselar, der alderen taget i betragtning har det okay.

Limfjordstunnelen har fødselsdag i dag. Det er præcis 50 år siden, Kong Frederik den Niende sammen med sin hustru, Dronning Ingrid, stod for indvielsen af landets første vejtunnel.

Og fødselaren har det ifølge Vejdirektoratet det bedre end forventet.

- Set i lyset af, at der kører 80.000 biler igennem hver dag, så gør tunnelen det faktisk rigtigt godt, lyder det fra  Rasmus Bang, der er fagprojektleder hos Vejdirektoratet. 

- Set i lyset af, at der kører 80.000 biler igennem hver dag, så gør tunnelen det faktisk rigtigt godt, lyder det fra  Rasmus Bang, der er fagprojektleder hos Vejdirektoratet. 

Antallet af biler er da også steget støt lige siden åbningen, da man dengang oplevede en trafik på hele 25.000 bilister dagligt. Og med det voldsomme pres forbindelse over Limfjorden har oplevet de seneste 50 år, er Vejdirektoratet positiv over fødselarens tilstand.

- Tunnelen har det bedre end forventet, vi har lige nu en række eksperter i gang med at undersøge for at finde ud af, hvordan konstruktionen har det, men foreløbige undersøgelser viser, at vi kan forvente normal drift af tunnelen i de næste 10 -15 år uden de store betonreparationer, siger Rasmus Bang.

Reparationer har der dog været en del af igennem tiden, for tunnelen var ikke mange dage gammel, da de første skavanker begyndte at melde sig.

Der var allerede dengang små revner og utætheder hvor man kunne se, at der trængte fjordvand ind.

- Vi må desværre konstatere, at datidens teknologi ikke var til at man kunne bygge et fuldstændigt tæt rør. Blandt andet brugte man en gummimembran,  som desværre viste sig at være utæt. Det har gjort, at vi har kunnet se gennemsivninger gennem hele tunnelens levetid, fortæller Rasmus Bang.

Det er fjordvand, der trænger igennem. Og det er ikke godt. 

- Fjordvand og beton er bare en dårlig kombination. Armeringen bliver nedbrudt og ruster – i værste fald vil det betyde, at betonstykker falder af og vil kunne ramme bilister, siger Rasmus Bang.

I 1980erne lavede Vejdirektoratet grundige undersøgelser for at finde ud af, hvor galt tunnelens tilstand egentlig så ud. Op igennem 1990erne foretog man så en del betonreparationer. Blandt andet blev der foretaget et såkaldt sammenspændingsprojekt, hvor man indstøbte en række kabler, så man kunne spænde tunnelkonstruktionen bedre sammen med det formål at undgå nye revner i at opstå.

Man udskiftede også den beskadigede beton og armering i det omfang, det var nødvendigt, ligesom der blev skiftet belægning. 

Tilllykke til Limfjordstunnelen - 50 år i dag. Billederne er optaget af J. Brams og leveret af Aalborg Stadsarkiv.

Holder måske ikke 100 år

Dengang tilbage i 1969 blev tunnelen spået til at kunne holde de næste 100 år, men nu 50 år senere er eksperter ikke sikre på, at det holder.

- Nej, det kan vi ikke med sikkerhed sige. Det bliver vi klogere på om nogle måneder, når ekspertgruppen er færdig med undersøgelserne, der skal vise tunnelens restlevetid, siger Rasmus Bang.

Efter hans vurdering ligger der dog de næste 10-15 år ikke store udgifter til eller reparationer på Limfjordstunnelen, som anses for at være Nordjyllands vigtigste færdelsåre - og er den mest trafikale vej i landsdelen.

I 1969 blev tunnelen bygget med en gummimembran. Og det er ikke godt. Hør Rasmus Bang, der er fagprojektleder hos Vejdirektoratet, fortælle om byggeriet.

En kæmpe folkefest

Og det var en begivenhed, der naturligvis vakte stor opsigt - ikke mindst i hele Nordjylland. Og for amatørfotograf Erik Thrysøe var det også en stor dag eller rettere dage, for tunnel-indvielsen blev markeret i flere dage. 

- Det var en kæmpe stor folkefest. Der var fagenes fest i Skovdalen, man går igennem tunnelen, og der var fest på Gammel Torv og vinfestival, og der var kamelvæddeløb, jamen der var fest i flere dage, fortæller Erik Thrysøe. 

Også i år bliver der fest i og omkring Limfjordstunnelen, når Aalborg Halvmarathon skydes i gang 12. maj. I anledning af 50 års fødselsdagen sker det nemlig med en ny 5 km walk gennem tunnelen - og en fest på Honnørkajen. 

Når løberne og de gående kommer i mål, er der livemusik og masser af mulighed for at få en hyggelig eftermiddag foran slottet. Det bliver en fest for deltagerne og resten af Aalborg, som arrangeres i et tæt samarbejde med Aalborg Events og Region Nordjylland – og en fest som understreger, at det er jubilæumsår for tunnelen.

Samtidig sender TV2 Nord fra løbet og festligheder på dagen, ligesom du kan se og læse meget mere om Limfjordstunnelens historie på vores hjemmeside. 

Erik Thrysøe var amatørfotograf og filmede festlighederne i forbindelse med tunnelindvielsen. Hør hans fortælling om den store folkefest

 

- Set i lyset af, at der kører 80.000 biler igennem hver dag, så gør tunnelen det faktisk rigtigt godt, lyder det fra  Rasmus Bang, der er fagprojektleder hos Vejdirektoratet. Hør ham fortælle om tunnelens restlevetid

 

Fakta om Limfjordstunnel  

Limfjordstunnelen er en 582 meter lang motorvejstunnel under Limfjorden på Nordjyske Motorvej, der forbinder motorvejen i det østlige Aalborg med motorvejen øst for Nørresundby. 

Limfjordstunnelen udgør dermed den ene ud af de i alt tre faste forbindelser der er mellem Vendsyssel og Himmerland. De to andre er Limfjordsbroen i det centrale Aalborg og Jernbanebroen over Limfjorden. Tunnellen blev indviet 6. maj 1969 og rummer en 6-sporet motorvej, som er en del af E45. Det var den første vejtunnel i Danmark. 

Kilde: Wikipedia


Seneste nyt

fra Nordjylland