U/21-EM var en god forretning for Danmark

Turistbranchen og statskassen nød godt af sommerens U/21-EM i fodbold. Glæde hos turneringsdirektøren.

Sommerens U/21-EM i fodbold var masser af penge værd for Danmark. Den første fodboldslutrunde på dansk grund kunne især mærkes inden for turistbranchen, der fik en ekstraomsætning på 61 millioner kroner.

Også den danske statskasse nød godt af turneringen, da EM gav cirka 10,2 millioner kroner i indtægter. Tallene stammer fra en effektanalyse foretaget af Dansk Boldspil-Union (DBU), Sport Event Denmark og det europæiske fodboldforbund, Uefa.

Turneringsdirektør Christian Bordinggaard fra DBU glæder sig over de positive tal i rapporten, der blev offentliggjort torsdag.

  - Én af vores målsætninger med U21-EM var at skabe et fantastisk mesterskab på hjemmebane og støbe fundamentet for at tiltrække yderligere events i fremtiden. Det lykkedes.

  - Vi kan med denne effektanalyse dokumentere og blive klogere på vores eventpotentiale, siger Bordinggaard i en pressemeddelelse.

Af analysen fremgår det, at der var 101.147 tilskuere til kampene i Viborg, Herning, Aalborg og Aarhus. Af dem kom de syv procent fra udlandet.

Turneringen, der blev spillet over to uger i juni, blev også dækket massivt af nationale og internationale medier. Blandt andet blev kampene samlet set af 98 millioner tv-seere.