To ud af tre amerikanerbiler dumper kontrol

Det forventes af mellem 1200 og 1300 amerikanerbiler i år samles til US Car Camp i Øster Hurup. Foto: Ivan Johan Hansen

Motorstyrelsens kontrolaktion viste, at omkring to tredjedele af de kontrollerede køretøjer havde fejl i afgifts- og registreringsforholdene.

Det kniber gevaldigt med at få styr på papirarbejdet for mange af de deltagende amerikanerbiler, der er samlet i forbindelse med US Car Camp i Øster Hurup.

I hvert fald konstaterer Motorstyrelsen i samarbejde med Nordjyllands Politi, at to og af tre bilejere ikke har orden i registreringerne eller mangler at betale den korrekte registreringsafgift efter en række køretøjer torsdag den 25. juli.

- Motorkontrollen i Øster Hurup viste, at langt over halvdelen af de kontrollerede køretøjer ikke havde deres afgifts- og registreringsforhold i orden, og som derfor vil blive opkrævet yderligere registreringsafgift. Afgiftssagerne omhandlede blandt andet ombyggede veteranbiler og et veterankøretøj, der kørte med prøvemærker, hvor betingelserne herfor ikke var opfyldt, skriver Motorstyrelsen i en pressemeddelse.

Efter kontrollen bliver der nu opkrævet registreringsafgift. Foruden sagerne om veteranbiler viste kontrollen også flere varebiler og autocampere, som ikke opfyldte kravene til indretning.

- Det er nedslående at se, at vi kan stoppe så stor en procentdel, hvor det viser sig, at afgiftsforholdene ikke er korrekte. Det viser os desværre, at der er et behov for at foretage disse motorkontroller, siger Motorstyrelsens underdirektør Jørgen Rasmussen om resultatet af kontrolaktionen.

Motorstyrelsen har tidligere lavet kontrolaktioner i forbindelse med US Car Camp i Øster Hurup. Tidligere erfaringer viser, at der i forbindelse med træffet kommer mange ældre køretøjer, der er ombygget. Når et køretøj bliver ombygget, vil det i mange tilfælde få betydning for køretøjets registrerings- og afgiftsforhold.

Motorstyrelsen har hovedkontor i Aalborg og beskæftiger omkring 300 medarbejdere.

Rystelser gennem bilejer-grupper

De mange kontrollerer har sendt en tsunami af skræk gennem de communities, der er til stede ved amerikanerbiltræffet, og mange frygter, at deres biler mister deres veteranbilstatus, fordi der er lavet forbedringer på bilerne, som ikke lever op til kravene for at beholde veteranstatus. 

- Hvis der er nogen som påtænker sig at køre til Øster Hurup, og som har biler som ikke er 100% originale, vil jeg fraråde dem at komme. Færdselsstyrelsen og skat er her, og de er helt hysteriske ☹️☹️☹️, skriver Claus Møller Andersen på Facebook. 

I en mail sendt rundt til medlemmerne af Forenede Danske Amerikanerbilklub (FDA) maner næstformand Tobias Scheef Rose til besindighed og ridser nogle af reglerne op for sine medlemmer, efter det er føget frem og tilbage med reaktioner og holdninger på diverse fora på Facebook. 

- FDA har igennem et langt stykke tid forsøgt via møder, syn-news, nyhedsmail, telefon kald osv, at sprede budskabet om hvordan reglerne hænger sammen. Vi bliver desværre tit mødt med et slag med skuldrene om at det kan Motorstyrelsen ikke gøre da 90 % af alle biler så ville være ulovlige. Men det kan Motorstyrelsen og det gør de, skriver han til sine medlemmer. 

- Lovgivningen er både klar og uklar på samme tid, og i hvert fald ikke brugervenlig. For det er ofte meget svært for en køber at kontrollere, om den bil, han er ved at købe, er original eller ej. En bil, der har fået ny motor eller speciel lakering for 50 år siden, ser stadig lige original ud i manges øjne, men ifølge reglerne er bilen uoriginal, selvom bilen pr. definition har været veteran i mange år. Samtidig siger den ene lovgivning, at der skal monteres sideblink, som så kolliderer med kravet om originalitet, siger Tobias Scheef Rose til TV2 Nord. 

Herefter ridser han nogle af de myter op, som hans medlemmer bør forholde sig til: 

Sådan er lovgivningen

Jamen min bil står jo tidstypisk
– Der er intet i lovgivningen der omtaler tidstypiskhed i forhold til biler der er afgiftet efter brugsværdien. Tvært i mod står der direkte at bilen skal stå som den stod ved første indregistrering. Med det, menes der at den skal ligne den bil der forlod fabrikken.

 

​​​​​Jamen må jeg så ikke male min bil
– Jo det må du godt så længe du beholder original farven og ikke får lavet pin-striping og diverse malerier.

 

Jamen må jeg så ikke skifte min udstødning
– Jo selvfølgelig må du det og alle andre reservedele må skiftes til ny produceret dele når de gamle går i stykker, så længe de har den samme funktion som den originale. Dvs. hvis du skifter din udstødning til en der er større eller sætter andre potter på, så er bilen ikke længere, som den stod ved første indregistrering. Og så kan man få problemer.

 

Jamen min bil er synet med den udstødning
– Fordi man har fået synet sin bil med en anden udstødning, gør det den ikke lovlig i Motorstyrelsens øjne. Synsmanden er ikke forpligtiget til at stå inde for bilens originalitet.

 

Det er også de røde der er kommet til
– Nej! Reglen om originalitet har været der længe og har intet med de røde eller de blå partier at gøre. Det er udelukkende embedsfolk og ansatte hos motorstyrelsen der håndhæver lovgivningen.

 

Du skal bare forbi en prøvningsinstans
– Nej det hjælper ikke noget, medmindre din bil mister sin identitet og derved bliver fuld afgiftet. En prøvningsinstans har primært kun det formål at vurderer konstruktive ombygninger så bilen kan synes i en synshal.

Næstformanden er dog ikke tilfreds med, at Motorstyrelsen laver kontrollerne lige netop nu. 

- FDA's holdninger er, at alle skal overholde lovgivningen, og motorstyrelsen selvfølgelig skal lave de nødvendige kontroller, der skal til. Men det er ikke fair, at de gør det sideløbende med, at der foregår et tværfagligt arbejde i mellem FDA, MHS, FDM, DSRA og Motorstyrelsen vedrørende netop originalitetskravet og de uklarheder, det medfører, siger næstformand Tobias Scheef Rose.

Forsiden lige nu