Udenlandske lastbiler fylder p-pladser

08:05

Foto: Per Frank Paulsen

1 af 2

De nordjyske p-pladser fyldes en efter en op af østeuropæiske lastvogne med chauffører, der har løn og arbejdsvilkår langt under danske forhold.

Når en udenlandsk lastbil kører ind i Danmark med et læs varer, må chaufføren kun tage tre ture mere her i landet, før han igen skal køre ud af Danmark. Hvis han tager flere ture, kaldes det ulovlig cabotagekørsel.

Især i weekender og helligdage er der fyldt op. Det mærker også indehaveren af trafikcentret i Sæby

- Der kan let være op til 70 lastbiler. Nogle gange går der druk i den. Det er tydeligt, at de keder sig og bare venter på en tur. Mange af chaufførerne er søde, men det er altså også en udfordring, at der er tyveri i butikken og meget at rydde op efter dem. De indretter sig jo med bålplads, madlavning og toilet i det fri - selvom vi faktisk her på transportcentret har toiletforhold, siger Thomas Rugholm, indehaver af Trafikcenter Sæby Syd.

Nu er mange af lastbilerne også rykket til Kvickly i Bouet. Parkeringspladsen ejes af Nordicom i København, men det er varehuschefen i Kvickly, der har opsynet

- Vi har bemærket, at der er kommet rigtig mange lastbiler på det seneste. Det er vi ikke så interesseret i, så Nordicom er allerede i gang med at indføre en form for timeparkering og forbud mod langtidsparkering, siger Kristian Wolsing, varehuschef i Kvickly.

Også fagforeningen har kig på de mange lastbiler, som hver weekend holder på pladsen i Bouet.

- Det er svært at tjekke hver eneste gang, om reglerne overholdes. Det er tydeligt, at der sidder nogle folk bagved og styrer det hele - nogle der siger, at nu skal de flytte parkeringsplads, for nu har politiet kig på det sted, hvor de er lige nu, siger Arne Nielsen, formand i Transportgruppen 3F Aalborg.

Har du et godt tip?