FDMs jurist til bilejere: Vælg et forsikringsselskab der respekterer dit valg af værksted

02:06

Forsikringsselskaberne må gerne fravælge de små værksteder. Derfor er bilisternes eneste våben at vælge et selskab, der ikke benytter sig af dén metode, råder FDM.

De danske bilejere har ét våben i kampen mod forsikringsselskaber, der forsøger at bestemme på hvilket værksted, en skade skal udbedres.

Vælg det selskab, der giver dig retten til selv at vælge værksted.

Mange kigger kun på policen, hvor prisen står. Men hvad der er omfattet af selve forsikringen, for eksempel hvor mange loyalitetsværksteder der er, og hvor de er, det vil fremgå af de andre papirer.

Michael Ern Nielsen, jurist, foreningen FDM (Forenede Danske Motorejere)

Så simpelt lyder rådet fra jurist i foreningen FDM (Forenede Danske Motorejere), Michael Ern Nielsen:

- Vi mener, det er utroligt vigtigt, at bilejerne netop selv har mulighed for at foretage det frie værkstedsvalg. Det er selvfølgelig problematisk, at nogle forsikringsselskaber begynder at indskrænke på det, men der er stadig mulighed for at finde sig et andet forsikringsselskab, siger Michael Ern Nielsen, der er juridst i FDM.

Flere forsikringsselskaber har i den seneste tid opsagt deres aftaler med mindre værksteder, så reparationerne i stedte kunne samles på større såkaldte fordelsværksteder - og dermed spare selskaberne penge.

Senest har Gjensidige Forsikring opsagt deres aftale med 1.200 værksteder landet over. 

Der har fået Dansk Bilbrancheråd, der er de uafhængige værksteders organisation, i oprør. Her mener man, at forsikringsselskaberne forsøger at indføre en slags monopol.

Læs også Køleskab skal redde liv: Akutbiler kan nu give ofrene nyt blod på stedet

Læs din police grundigt igennem

Forsikringsselskaberne foretager sig ikke noget ulovligt, når de vælger at samle reparationerne på færre værksteder. Derfor er der ifølge jurist ved FDM, Michael Ern Nielsen, kun ét at gøre som bilejer.

- Vi råder bilejerne til at gå deres police igennem. Når man skal tegne en forsikring, er det ikke kun prisen (der er vigtigt, red.) - det er også indholdet, mener Michael Ern Nielsen.

- Helt konkret kan man altid få fremsendt de vilkår, der gør sig gældende. Sådan en forsikring består af policen og vilkårene, og mange kigger kun på policen, hvor prisen står. Men hvad der er omfattet af selve forsikringen, for eksempel hvor mange loyalitetsværksteder der er, og hvor de er, det vil fremgå af de andre papirer.

Han kender ikke konkret Gjensidige Forsikrings grunde til at handle, som de gør - men lover at holde et skarpt øje med forsikringsselskaberne.

- Vi monitorerer selvfølgelig altid, hvordan vores medlemmer har det derude, og hvis der er brug for, at vi skal gå i dialog med forsikringsselskaber, så gør vi det. Men vi bider stadig mærke i, at mange selskaber tilbyder det frie værkstedsvalg, der er rigtigt vigtigt for mange bilejere, siger juridst i FDM, Michael Ern Nielsen.

02:06

Jurist i FDM, Michael Ern Nielsen giver bilisterne gode råd om, hvordan de skal forholde sig i forsikringssager.

Luk video

 

Forsiden lige nu