Tidligere Elbjørn-ejer: Vi ødelægger vores maritime kulturarv

03:53

Det er slut med at drive restaurant på den gamle isbryder Elbjørn, der har ligget på Aalborgs havnefront. Selskabet bag restauranten er gået konkurs og skibet er solgt til ophugning. Men skrotningen af skibet er et kæmpe tab for vores maritime kulturarv, lyder det det fra manden, der i sin tid købte isbryderen af søværnet og omdannede den til restaurant. Video: Martin Bekhøi

Elbjørn, som den ser ud i dag. Malet hvis på den ene side. Snart bliver den hugget op. Foto: Martin Bekhøi

1 af 2

Det er et kæmpe tab for vores maritime kulturarv, at den gamle isbryder Elbjørn nu er solgt til skrot. Det mener manden, der omdannede skibet til restaurant.

Det kræver noget at kravle ind allerbagerst i et overfyldt depotrum I Nørresundby. Lars Jeppesen må kravle over kasser og ind mellem hylder for at nå ind til det, han vil finde frem. Det er her Lars Jeppesen har gemt en række effekter fra Elbjørn - et skib som han stadig er forelsket i.

- Man skal se linjerne, se at hun er svejset og nittet, se hvordan hun ligger i vandet, se proportionerne. Hold nu kæft hun er smuk, siger Lars Jeppesen, der stadig lyser af begejstring, når han taler om sin store kærlighed, Elbjørn.

Dengang der var isvinter i Danmark

Elbjørn blev bygget i Frederikshavn i 1953. Den brød is i de danske farvande, så fiskere og fragtskibe kunne komme ind og ud af havnene. Elbjørns virke fik et brat stop i 1996, hvor generatoren sprang i luften, og Elbjørn kom aldrig i drift igen efter det. I 2003 Købte Lars Jeppesen skibet af søværnet, og ombyggede det til restaurant.

- Det var i den grad dyrt. Jeg solgte min lejlighed, og selv mine møbler og højtalere. Jeg solgte alt for at det her skulle lykkes. Jeg boede i en sovepose. Jeg gik hele planken ud, og det kostede mig alt, men jeg fortryder det ikke, siger den autodidakte kok Lars Jeppesen, der i dag lever af at lave events.

Vi har potteskår nok, og folk, der sidder med pensler ude på markerne, fordi de har fundet et eller andet stolpehul. Men vi glemmer vores historie om havnene, og Danmark og vores infrastruktur og klimaforandringer.

Lars Jeppesen, Tidligere ejer af Elbjørn

Både han og de to ejere, der kom efter ham havde svært ved at få skibet til at løbe rundt. Nu er den seneste ejer er gået konkurs med Elbjørn og skibet er solgt til skrot.

- Jeg synes det er frygteligt. Det er synd. Hvis det var et stråtægt hus, der lå ude på landet, så var det fredet, men nu er det et skib, og så hakker vi det op, konstaterer Lars Jeppsesen.

På det maritime museum Springeren i Aalborg, har de en model af Elbjørn. I forbindelse med konkursen har museet undersøgt muligheden for at opgradere til den ægte vare – at købe Elbjørn og drive skibet som udstillingssted på Aalborgs havnefront. Men ideen blev hurtigt droppet igen.

- Standen var så dårlig på den, og udgiverne er så store på at vedligeholde sådan et skib, at vi anså det som uladesiggøreligt. At sådan sådan et skib derinde i den stand, det ville koste os mere end det koster at drive hele museet Springeren i dag, siger Mads Sølver Pedersen, direktør på Springeren.

- Vi har potteskår nok

Lars Jeppesen mener at vi i Danmark gør for lidt for at bevare vores maritime historie.

- Vi har potteskår nok, og folk, der sidder med pensler ude på markerne, fordi de har fundet et eller andet stolpehul. Men vi glemmer vores historie om havnene, og Danmark og vores infrastruktur og klimaforandringer, siger Lars Jeppsen.

Mads Sølver Pedersen er ikke enig. Han synes at hans museum gør en stor indsats for at fortælle om isvintrene og dansk maritim historie. Desuden fornemmer han at byrådet var godt tilfredse med at Elbjørn blev fjernet fra kajkanten i Aalborg, da opfattelsen var at den ikke ligefrem pynter længere efter at det er blevet malet hvid – kun på den ene side.

- Jeg synes ikke Elbjørn er signifikant rent historisk., så jeg synes ikke den er værd at bevare. Så var der andre skibe, der var mere interessante at bevare, hvis man skulle bevare noget maritimt historie, siger Mads Sølver Pedersen, der hellere ville have haft en af Goliathbådene, der brød is i Limfjorden.

Et lille håb

Elbjørn ser nu ud til at ende sine dage i Frederikshavn - der hvor den blev bygget. Skibsophuggerfirmaet Jatob har købt Elbjørn. Der går dog op til et år før de får tid til at hugge det op, og derfor holder Jatob en skibsluge åben, hvis nogen ønsker at redde skibet.

- Jeg synes ikke den er værd at bevare nu. Det var den tidligere, men nu er den i meget dårlig stand. Den er et klenodie, og jeg er da også åben for at sælge den, hvis der kommer nogen og lægger nogle penge på bordet, siger ejeren af Jatob, Orla Daugaard Rasmussen.  

Lars Jeppesen tror ikke længere på at skibet bliver reddet. De effekter Lars tog med fra Elbjørn går dog ikke tabt - dem har han tænkt sig at give til et museum - en gang når han er klar til at give slip.

Skibsophuggeren ønsker ikke at fortælle hvor meget han har givet for Elbjørn, men han siger at det er mere end de 700.000 kroner Lars Jeppesen i sin tid erhvervede skibet for.

Forsiden lige nu