Enhedslisten: - Vi skal blive bedre til at deles om bilerne

Foto: Sofie Bach

Der er for mange biler med en enkelt passager, ifølge Enhedslisten. Partiet vil styrke adgangen til delebiler og kollektiv trafik for at lette trafikken.

I vejkanten ved Nordjyske Motorvej lige efter Limfjordstunnelen i nordgående retning står to mænd med en blok i hånden onsdag morgen. Den ene er frivillig for Enhedslisten og har stået i regnen siden klokken 7. Den anden er folketingskandidat for Enhedslisten Peder Hvelplund.

De tæller trafikken for at se, hvor mange passagerer, der er i hver bil, der kommer kørende forbi. 

- Når vi bygger infrastruktur, så bygger vi det jo til mennesker frem for biler. Derfor er det lidt paradoksalt, når vi står her, at vi kan se, at der sidder en person i hver bil, siger folketingskandidat Peder Hvelplund.

Fra klokken 7 til klokken 11 tæller Enhedslisten 4722 biler, og heraf sidder der, ifølge Enhedslistens optælling, en enkelt person i 3997 af bilerne.

- Det er nødvendigt, at vi ser på, om der kan laves bedre løsninger, så mennesker kan transporteres på en mere rationel måde, end at der skal bruges 7 milliarder kroner på en ny limfjordsforbindelse, siger Peder Hvelplund. 

01:22

Se interview med Peder Hvelplund, Enhedslisten.

Luk video

Debat om limfjordsforbindelse

Den tredje limfjordsforbindelse er vedtaget af den nuværende regering og Dansk Folkeparti. Socialdemokratiet og Radikale Venstre er også for en forbindelse, mens Enhedslisten, Alternativet og SF er imod.

For Dansk Folkepartis folketingskandidat Morten Marinus er der ingen tvivl om, at der er behov for en tredje limfjordsforbindelse. Han ser ingen fidus i at begynde at fylde bilerne mere op, som Enhedslisten lægger op til: 

- Jeg synes, folk selv skal bestemme, hvor mange de vil have med i deres biler, og om man vil køre sammen eller ej. Derudover mener jeg også, at den tredje limfjordsforbindelse ikke kun skal dække privatbilisternes behov, men også erhvervslivets behov ved at bygge Vest-Vendsyssel og Hanherred sammen med det øvrige Danmark, og det gør vi altså kun med en forbindelse over Egholm. At stå og tælle biler, det synes jeg er noget pjat, siger Morten Marinus. 

Men Peder Hvelplund fra Enhedslisten mener ikke, at det er noget pjat at stå og tælle passagererne. Han håber, at det kan være med til at overbevise flere om at dele pladsen i bilerne: 

- Vi ved, at hvis der bygges en ny limfjordsforbindelse, så er den stærkt miljøbelastende og klima-ødelæggende, og det vil betyde, at der kommer mere trafik, end der er nu, siger Peder Hvelplund fra Enhedslisten.

Da du kørte hertil i dag, var det så med bilen fyldt op med andre pendlere, eller kørte du alene hertil? 

- Jeg kørte alene, for nu lavede vi en aftale hurtigt, og det er også min pointe. Alle, der kører her, har jo en god grund til at køre alene, men det handler om, at vi som samfund skal skabe løsninger, der gør det mere attraktivt at køre sammen. 

00:57

Se interview med Morten Marinus, Dansk Folkeparti.

Luk video

Forsiden lige nu