Vognmand: Reglerne skal ændres

01:45

1 af 2

De seneste dage har TV2/Nord fortalt om dødtrætte chauffører bag rattet på NT's patientkørsler. Nu erkender vognmændenes formand, at der er et problem, og at der skal laves nye regler på området for at løse det. 

Det er reglerne, der skal laves om - lyder det fra vognmændene, efter flere dages kritik af taxachaufførenes arbejdsforhold.

- Jamen, det store problem ligger i den form man udbyder kørslen, siger Gert Mark, formand for Danske Taxivognmænds Arbjedsgiverforening.

Søndag fortalte TV2/NORD om den tidliger chauffør, Per Mortensen, som på grund at 17 timer lange vagter ikke længere kunne køre bil forsvarligt. Og han er ikke den eneste. 3F har hørt fra adskillige chauffører, der frygter, at det må gå galt en dag, når de sidder så mange timer bag rattet.

Gert Mark erkender at det er vognmændenes ansvar, at chaufførerne ikke arbejder for mange timer i træk.

- Det er korrekt, men man kan jo bare vende den om og sige: At det er jo en kombination af at vognmanden ikke sidder i bilen. Chaufføren sidder i bilen og får tilbudt kørslen, og er ked af at sige nej, for han skal leve af det her, siger Gert Mark.

Hvis der skal sættes en stopper for de mange timer bag rattet, så skal alle vognmænd tvinges til at aflønne deres chauffører med timeløn i stedet for provisionsløn.

- Udbyder og lovgiver skal altså med på banen, og det er de bare nødt til at komme. Nu er bolden hos dem, siger Gert Mark.

Har du et godt tip?