Borgmester kritiserer myndighedernes teststrategi
Medarbejdere i ældresektoren testes næsten dagligt. Det er i overkanten mener tillidsrepræsentant, og borgmester mener, at andre vil kunne have mere gavn af en del af testkapaciteten.
Plejecentre er første prioritet, når det gælder om at få de mobile hurtigtests ud. Det besluttede sundhedsministeriet og justitsministeriet i slutningen af januar. Men tilbuddene til ældreområdet er i forvejen mange – faktisk op mod 7 tests om ugen, og derfor ser borgmester i Brønderslev Kommune, Mikael Klitgaard, gerne, at andre også kunne få glæde af de mobile hurtigtest.
- Det er lidt overkill.
Sådan lyder det i dag fra Borgmester i Brønderslev Kommune Mikael Klitgaard. Han synes, at ressourcerne man har til hurtigtest, skal bruges bedre.
- Vi har ikke kapacitet til at teste overalt, og vi har nogle virksomheder, der gerne vil have testet deres medarbejdere. Vi har så nogle plejehjem, som får to almindelige test om ugen og fem quicktests, og så kunne vi flytte nogle af dem ud, hvor det giver mere gavn.
- Det er måske lige i overkanten
Det er ikke kun borgmesteren, der synes, at mængden af tests er i den høje ende i ældresektoren. Det mener også fællestillidsrepræsentant på ældreområdet i Brønderslev Kommune, Lene Svenningensen, der har talt med sine kollegaer.
- Jeg tænker, det er et ekstra tilbud, men som det er nu, er vores eget personale uddannet til at lave PCR-tests, og det tilbyder vi jo nærmest personalet dagligt. Der er tilbud om det næsten så tit, man vil, og samtidig har man mulighed for at vælge det andet (hurtigtest, red.) ved siden af også. Men jeg synes, vi tester rigtig meget. At bruge quicktests også, når vi har vores eget testpersonale – det er måske lige i overkanten, siger hun.
Tillidsrepræsentanten er derfor ikke afvisende overfor borgmesterens forslag om at flytte noget af kapaciteten – hvis sundhedsministeriet ellers giver lov til det.
- Jeg tror ikke, der er nogen, der synes, det er nødvendigt at blive testet hver evig eneste dag, og det bliver jo tæt på det, når vi også har dem (hurtigtests, red.) ude, og så er det bedre at bruge en quicktest et andet sted, hvor der kunne være behov for det, mener hun.
Svært at kræve at medarbejdere bliver testet, når der er langt til test
De tilbagemeldinger borgmesteren har fået fra ældresektoren om de mobile hurtigtests, er da også klar:
- Der er simpelthen ikke så stor tilslutning. Derfor skal vi have testcentrene hen, hvor tilslutningen er. Det kunne være eksempelvis at man to gange om ugen får den hen i erhvervskvarteret, siger han.
Et af de steder, hvor man meget gerne vil have mulighed for hurtigtest, er i produktionen hos Serman og Tipsmark.
- Det vil betyde, at vi har bedre mulighed for at få vores medarbejdere testet. Specielt i sådan en by hvor der som udgangspunkt kun tilbydes test hver fredag, og der er et begrænset antal tider, så betyder det, at vores medarbejdere skal køre til Hjørring eller Aalborg for at blive testet. Og det er svært for os som virksomhed at kræve det, siger administrerende direktør Alex Laursen.
Derfor mener han, at besøg af et mobilt testcenter en gang om ugen, ville gøre en kæmpe forskel.
- Det betyder meget for os, at vi kan sikre et trygt arbejdsmiljø de medarbejdere vi har på job, så de føler, det er trygt at gå på arbejde, siger han.
Sender blev til ministeren
Mikael Klitgaard har i dag skrevet et brev til Sundhedsminister Magnus Heunicke for at gøre opmærksom på problemet.
Af brevet fremgår det:
Vi har et stort ønske om selv at disponere over placeringen af kviktest ud fra lokale forhold, så kviktest foretages der, hvor behovet er størst.
I Brønderslev Kommune er der f.eks. ikke det store behov for kviktest på vores plejecentre, da det er længe siden, vi har haft et udbrud her. Vi oplever derimod et behov for hurtige test på daginstitutionsområdet og på virksomheder i vores kommune
- Jeg tror godt, at ministeren kan se fornuften i det,hvis vi flytter lidt af kapaciteten, siger Mikael Klitgaard.
TV2 Nord har i dag kontaktet Sundhedsstyrelsen, der har henvist til Sundhedsministeriet som ikke har vendt tilbage på vores henvendelser.