Specialcontainer måtte i aktion igen: Tre biler udbrændt i Brønderslev
Nordjyllands Beredskab måtte tilkalde ekstra mandskab og en specialcontainer, da der natten til lørdag udbrød brand i tre biler i Brønderslev.
Klokken 04.28 blev Nordjyllands Beredskab kaldt ud til en brand på Fasanvej i Brønderslev.
En carport med tre biler stod i flammer og ved ankomsten til stedet kunne indsatsleder Jørgen Pedersen konstatere, at det ikke var den typiske bilbrand, de havde med at gøre.
- Vi finder ud af at den ene af bilerne er en el-hybrid og det gør at vi skruer lidt op for indsatsen. Det er både for vores egen skyld, så vi er bedre beskyttet fra røgen, men det var også for de nærmeste beboeres skyld, forklarer indsatslederen.
Røg fra en almindelig bilbrand er ikke at spøge med. Den er giftig på grund af de store mængder plastik og olie, der går op i flammer. Men hvis man tilsætter et brændende lithium-batteri er røgen i en anden liga.
- Det er noget giftigt stads, så der tager vi vores forholdsregler i forhold til både arbejdsmiljøet for os og risikoen for de personer, der ellers kan blive udsat for røg, forklarer indsatslederen.
BRANDE I ELBILER ER VANSKELIGE
Alt peger i retning af, at elbiler bryder sjældnere i brand end benzin- og dieselbiler, men selve branden i elbiler er vanskeligere at håndtere. Brande i biler med litium-ion-batterier kan opstå af sig selv, hvis batteriet påføres skade ved slag, stød, overophedning eller penetrering af batteriets membraner.
Brande i litium-ion-batterier er kendetegnet ved at udvikle sig hurtigt. Brandene kan vare i op til et døgn, hvis ikke batteriet køles effektivt ned. Kvælende slukningsmidler har vist sig ikke at være effektivt, da litium-ion-batterier brænder ved en selviltende proces. Desuden kan der opstå meget giftig røg.
Man håndterer brande i elbiler ved at holde varmen nede med direkte slukning og køling af batteriet. Alternativt kan man lade bilen brænde ud eller placere den i en elbilscontainer, hvor man kan køle den ned.
Kilde: Beredskabsstyrelsen
Specialcontainer kørt ind
Udover at udvikle en særdeles giftig røg har batterier i el- og hybridbiler den egenskab, at de er meget svære at slukke, når først de brænder. En brand i et batteri kan ilte sig selv, så det er kun langvarig nedkøling, der kan sikre, at ilden bliver slukket ordentligt.
- Så vi tilkaldte vores specialcontainer, der er designet til opgaven og så fik vi hybridbilen løftet op og druknet, så den kan blive slukket fuldstændig, lyder det fra Jørgen Pedersen.
Det er en proces, der tager op mod 24 timer.
- Så i morgen har vi en ny opgave med at få bilen fisket op igen og komme af med det forurenede vand på en forsvarlig måde.
Brand startede formentlig i en anden bil
Ifølge Jørgen Pedersen peger alt indtil videre på at branden er opstået i en af de tre biler, der er brændt - og lige nu peger pilen ikke på hybridbilen.
- Brandforløbet tyder på, at det ikke er elbilen, der er synderen, men en anden bil som faktisk har stået ubrugt i carporten i omkring et halvt år, siger indsatslederen.
Ved branden skete der kun materiel skade - ingen mennesker kom til skade.