Buschaufførernes vilkår tages op i bestyrelsen hos NT
Søndag mødes 800 af landets buschauffører til protestmøde i Odense. Chaufførernes arbejdsvilkår skal nu ligeledes tages op i bestyrelsen hos Nordjyllands Trafikselskab.
Når busserne triller ind på endestationerne rundt omkring i landet, er de ofte forsinkede. I løbet af arbejdsdagen har chaufførerne dårligt tid til at spise frokost eller holde tissepauser, og når ofte kun en af delene, lyder kritikken fra buschaufførerne.
Derfor samles de søndag i Odense til stormøde. Cirka 90 nordjyske buschauffører er tilmeldt mødet, hvor flere end 800 af landets chauffører i alt deltager.
Nordjyllands Trafikselskab skal nu også behandle buschaufførernes vilkår. Det fortæller bestyrelsesmedlem hos NT Carsten Andersen, som vil bede direktionen i Nordjyllands Trafikselskab om en redegørelse af sagen.
Jeg synes, at der er en forskel på den oplevelse, vi har i bestyrelsen, og så den virkelighed, som chaufførerne arbejder under.
Carsten Andersen, bestyrelsesmedlem hos NT
- Når chaufførernes arbejdsvilkår giver så stor utilfredshed, er det mere end alvorligt. Og når man hører eksempler fra chaufførernes hverdag, forstår man dem godt. Derfor har jeg bedt direktionen om en redegørelse, hvor jeg blandt andet ønsker belyst, om der I NT’s udbudsmateriale og planlægningen af køreplaner er forhold, der presser chaufførerne unødigt, siger Carsten Andersen, der udover at være bestyrelsesmedlem i NT også er byrådsmedlem for Socialdemokratiet i Hjørring Byråd og til daglig arbejder som næstformand i 3F Skagerak.
I Hjørring var chaufførerne på gaden i onsdags for at demonstrere mod arbejdsforholdene. Du kan se en reportage fra onsdag herunder:
Chaufførerne og deres fagforening 3F har forsøgt at kortlægge problemerne ved at lave en spørgeskemaundersøgelse. Her har 400 chauffører svaret, og ifølge 3F er det et dystert billede, der tegner sig af chaufførernes arbejdsvilkår, hvor stress, manglende pauser og tvivlsomme toiletforhold er hverdag.
- Jeg synes, at der er en forskel på den oplevelse, vi har i bestyrelsen, og så den virkelighed, som chaufførerne arbejder under. Jeg ved, at det ligger NT meget på sinde at have gode forhold for chaufførerne. Derfor vil jeg gerne have belyst, hvor NT kan bistå med at skabe bedre forhold for chaufførerne, og om den øgede trafikmængde er tænkt ind i de ruter og planer, der køres efter, siger Carsten Andersen.
Chaufførerne arbejder for busselskaber, som kører for Nordjyllands Trafikselskab.
3F's undersøgelse viser blandt andet:
- Tre ud af fire (74 pct.) fortæller, at de ikke kan holde de nødvendige pauser, de ifølge overenskomsten har ret til, fordi køreplanerne ikke passer til dagligdagen i trafikken.
- Halvdelen (49 pct.) klager over manglende toiletfaciliteter i løbet af dagen.
- Næsten halvdelen (47 pct.) har fået pause placeret i starten/slutningen af en vagt.
- Næsten to ud af tre (63 pct.) klager over manglende tid i arbejdsplanen til opstart af bus.