Bus-skandale: Rapport bliver forsinket
Foto: Joakim Brader
Rapport om problemer hos Hjørring Turistfart og Citybus bliver forsinket.
Den lovede rapport med forklaringer på de massive bus-problemer hos Hjørring Turistfart og Citybus bliver forsinket. 100 busser skal gennemgåes.
Lige nu sidder en mand fra Hjørring Turistfart og Citybus og gennemgår flere års synsrapporter på firmaets 100 busser. Mange af busserne var i så dårlig stand, at de fik klippet pladerne - nogle endda flere gange - i løbet af sidste uges Danacup i Hjørring.
I løbet af ugen blev 69 busser kontrolleret af Nordjyllands Politi, og 30 af dem blev sendt til syn. Først blev nummerpladerne klippet på to af 18 busser tirsdag, og siden eskalerede sagen. Torsdag blev en bus fra selskabet Hjørring Citybus stoppet for anden gang, selvom man havde fået påbud om at rette op på fejlene, før man brugte bussen.
Inde i bussen sad en gruppe norske fodboldspillere. Nummerpladerne blev klippet på stedet.
- Nu kigger jeg alle synsrapporterne igennem for at se, om der skulle være et gennemgående problem, så det her kan undgåes fremover. Men jeg bliver hverken færdig i dag (mandag, red.) eller i morgen, siger Jan Breivik, der af og til er chauffør hos Hjørring Turisfart og Citybus og hjælper til på kontoret i forbindelse med Danacup.
Senere torsdag kom det frem, at to af de dumpede busser havde været til syn ved Hjørring Synshal indenfor de seneste seks dage.
Hjørring Synshal fastholder, at de har rent mel i posen. Fredag mistede fire busser nummerpladerne, efter de for anden gang blev fældet ved politirazziaen. I alt er 31 busser blevet sendt til syn, mens ni busser har fået klippet nummerpladerne.
Det er chaufførens ansvar at tjekke, om bussen er i stand til at køre med passagerer, inden han ruller ud af garagen. Ifølge vognmandens aftale med Nordjyllands Trafikselskab har han 10 minutter til at starte og tjekke bussen, inden han kører.
I løbet af dagen skal han tjekke bussen, når han holder ved endestationer, hvor han også skal tanke, vaske udvendigt og indvendigt og pudse vinduer.
Endeligt skal han bruge 10 minutter sidst på dagen, hvor han skal lukke billetudstyr ned, tage tachografkort ud, tømme skraldespande, bakke på plads og lægge fejlmeldingsseddel til værkstedet.
- Jeg ved helt ærligt ikke, om chaufførerne bruger tiden på at gennemgå busserne. Der har været nogle brister, og der er et problem, som vi er nødt til at systematisere. Det er ultimativt vognmandens ansvar, men det er chaufførerne, der skal fejlmelde busserne. Det kan ikke nytte noget, at vi ikke har et system til at efterse dem. Det er vi nødt til at få kigget på. Vi skal være bedre til at se de her ting efter, siger han med henvisning til de massive problemer under Danacup.
Han nævner, at man nu skal have en snak med chaufførerne og fagforeningen om, hvor længe og grundigt busserne skal kontrolleres, inden de samler passagerer op.
Jan Breivik stiller sig samtidigt uforstående overfor, at en synshal kan godkende busser, som få timer senere bliver sendt tilbage til syn af politiet.
- Det er ikke noget problem at køre til syn. Men vi skal kunne stole på, at en bus overholder reglerne, når vi står med en synsrapport i hånden.
Han siger, at man lige nu overvejer, om et rullefelt i virksomheden kan være en løsning, så chaufførerne egne vurderinger af, om bussen bremser skævt, kan undgåes.
Hjørring Turistfart og Citybus har en lang række kørselsopgaver for Nordjyllands Trafikselskab, og parterne har ifølge Jan Breivik aftalt, at alle busser skal være nysynede, inden de får lov at køre skolebørn til og fra skole.
- Målsætningen er, at alle vores skolebusser bliver synet på rullefelt, inden de skal ud at køre. Består de ikke, kommer de ikke ud at køre, fastslår han.
Han forventer, at den endelig rapport er færdig i løbet af nogle dage, og derefter Hjørring Turistfart og Citybus offentliggøre, hvad man har tænkt sig at gøre ved de mange problemer med busserne.