AAU-forskere undersøger digital omstilling under covid-19
Foto: Aalborg Universitet
Pressefoto.
COVID-19 har omdannet de danske universiteter til et eksperimentarium i digital undervisning, og det giver forskerne et unikt udgangspunkt for at undersøge digitaliseringen på de danske uddannelsesinstitutioner.
Udbruddet af COVID-19 har store negative sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser for hele samfundet, og den massive nedlukning af store dele af Danmark har i løbet af ganske kort tid ført til, at arbejdsgange skal gentænkes - og ofte skabes helt fra bunden.
Ikke mindst på de danske universiteter hvor den traditionelle undervisning ikke længere kan gennemføres og derfor skal afvikles digitalt. Og det skete bogstaveligt talt over natten. Der var ikke tid til indfasning, ingen test eller pilotprojekter. Alt skulle ske nu.
Et digitalt eksperimentarium
Derfor er corona-situationen et enestående og unikt udgangspunkt for en undersøgelse af digital transformation af uddannelsessektoren, og det vil forskere fra Center for IT ledelse på Aalborg Universitet (AAU) nu undersøge med finansiering fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF). Det oplyser universitetet i en pressemeddelelse.
- De nye omstændigheder skabt af COVID-19 har omdannet universiteter og mange andre uddannelsesinstitutioner til et eksperimentarium udi digital transformation. Det udgør en unik mulighed for at indsamle viden om accelereret digital transformation, fortæller Jeppe Agger Nielsen, der er professor ved Center for IT ledelse på AAU.
Digitalisering sker som oftest gradvist og skridt for skridt. Ved at bruge den meget pludselige omstilling under coronaudbruddet som udgangspunkt kan forskerne få en unik indsigt i de mange digitale eksperimenter, idéer og initiativer som den accelererede digitale transformation sætter i gang, og i sidste ende konkludere, om det åbnede op for en permanent digital revolution på landets universiteter.
Muligheder for ny viden
- Denne helt usædvanlige periode kan muliggøre, at vi kan komme til at tale mere kvalificeret om digitalisering - dens fordele og ulemper - og måske endda give flere mod på at benytte digitale løsninger i undervisningssammenhænge - der hvor det giver mening, siger Jeppe Agger Nielsen.
Forskningsprojektet er blandt andet blevet en realitet via en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond, og det glæder Søren Kristiansen, der er prodekan for forskning ved det Samfundsvidenskabelige Fakultet på AAU.
- Vi er utrolig glade for og stolte over, at vores forskere, i en situation med store udfordringer, også formår at se muligheder for at skabe ny viden til gavn for forskningen, for sektoren og for samfundet generelt. Det har vi aldrig været i tvivl om, at de er i stand til, og vi er naturligvis ekstra tilfredse med, at DFF mener det samme, siger han.