Aflyste festivaler: Godik mister 90 procent af omsætningen
Foto: Malthe Birger Jensen (Arkivfoto)
Direktøren i Godik, Kim Godiksen, kan se frem til at miste 90 procent af omsætningen, fordi sommerens festivaler er blevet aflyst.
Brovst-firmaet Godik, der leverer udstyr til musikfestivaler, mister mange millioner på sommerens aflyste festivaler. Men firmaet skal nok overleve, forsikrer direktøren.
- Vi har en omsætning på 200 millioner kroner. Og 90 procent af den er væk.
Så kort og kontant gør direktør i Godik, Kim Godiksen, regnestykket op, dagen efter at statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde fortalte, at sommerens store musikfestivaler bliver aflyst på grund af coronakrisen.
Og Brovst-firmaet Godik er en af de helt store leverandører til sommerens musikfestivaler. Det mest nære kendskab til Godik har festivalgæsterne sikkert til firmaets toiletvogne. Men Godik er også meget andet.
Blandt andet leverer firmaet hegn, overvågning, lystårne, generatorer, badefaciliteter og backstage-moduler, som en samlet pakke til festivalerne.
Men det hele kommer til at stå og samle støv hos virksomheden i stedet for at blive støvet til på festivalerne. Og beskeden fra Mette Frederiksen er et tungt slag i ansigtet på Godik, for virksomheden tjener langt hovedparten af pengene i de tre sommermåneder, hvor festivalerne trækker tusindvis mennesker til.
Vi står lige før sæsonstart. Så det er en træls en. Virksomheden skal nok køre videre. Vi må bare se, hvor stort et økonomisk tab, vi får.
Kim Godiksen, direktør, Godik
- Det betyder, at vi ikke kommer til at køre før om 12 måneder. Vi står lige før sæsonstart. Så det er en træls en. Virksomheden skal nok køre videre. Vi må bare se, hvor stort et økonomisk tab, vi får, siger Kim Godiksen.
Håber på hjælp
Godik, der sidder på 90 procent af markedet indenfor event og festival, skulle blandt andet have leveret udstyr til Northside, Tinderbox, Copenhell, Roskilde Festival, Nibe Festival, Jellinge Festival og Rock under Broen.
Hvordan vil I gribe denne her situation an?
- Det ved vi ikke. Vi har festivalerne, som vi sidder og venter lidt på. For hvad gør de? Vi har været inde under ordningen, hvor vi har sendt en masse medarbejdere hjem. Men det kan være, at vi er nødt til at lave om på det og påkalde os force majeure og så fyre alle vores folk. Det er lidt op til Mette Frederiksen, hvad de har tænkt sig at gøre med os leverandører. For det siger sig selv, at får vi lidt hjælp i tre måneder, gælder det ikke for vores økonomi i 12 måneder. Så vi er nødt til at gøre noget drastisk, hvis ikke der er nogen, der hjælper os, forklarer Kim Godiksen.
Godik har dog andre aktiviteter, så der stadigvæk er mulighed for at holde lidt gang i forretningen.
- Vi leverer stadig til de store byggefirmaer, det gør vi hele året rundt, men det er langt under ti procent af vores omsætning, vi får ind der, siger Kim Godiksen.
Tjener penge på andre måder
Han fortæller, at lige her og nu har firmaet ikke den store kontakt til festivalerne, men at man sidder og holder øje med mailboksen, hvor det strømmer ind med aflysninger.
Men Godik prøver at finde andre måder at tjene penge.
- Lige nu er vi ude at lave noget med trådløse brandalarmer og tv-overvågning, som vi leverer til byggerier. Og så har vi en masse beboelsesvogne og mandskabsvogne, vi kan køre ud til industrien og håndværkerne. Så vi håber da på, at vi kan tage lidt markedsandele der, siger Kim Godiksen, der har været i kontakt med firmaets bank, og han mener også nok, at Godik skal overleve denne krise.
Kim Godiksen havde fornemmet, hvilken vej det ville gå med festivalerne, men alligevel er aflysningerne svære at forstå for direktøren, som aldrig før har oplevet noget lignende.
- Jeg havde aldrig troet, at sådan en krise ville ramme eventbranchen. 2008 var hård for os. Men det var byggebranchen, der røg der. Event-området har aldrig været andet end stigende hver eneste år i de 26 år, jeg har haft firmaet. Jeg havde ikke set, at det her kunne lukke fra den ene dag til den anden, siger Kim Godiksen.