Bjørn gik bare over den dansk-tyske grænse: - Grænserne står vidt åbne

Den 14. marts klokken 12:00 lukkede Danmarks grænser. Bjørn Christoffer Clemensen fra Aalborg havde dog en anderledes opfattelse torsdag, da han krydsede den dansk-tyske grænse.

Bjørn Christoffer Clemensen fra Aalborg har netop været halvanden måned i Brasilien på træningsophold. Et ophold, der skulle have været dobbelt så langt, men som måtte afbrydes før tid på grund af corona-situationen.

- Jeg har været på bådtur, klatret og dykket med havskildpadder, siger Bjørn Christoffer Clemensen.

Bjørn var i Brasilien på et træningsophold.

Da de danske myndigheder begyndte at anbefale alle danskere at komme hjem, tog Bjørn og hans to rejsepartnere et valg om at rejse hjem før tid.

- Jeg har en søn derhjemme, så jeg frygtede at komme til at strande i Brasilien, fortæller Bjørn Christoffer Clemensen til TV2 Nord.

Bjørn i Brasilien

Rejsetrioen fløj til Amsterdam, hvorfra de kørte i en lejet bil til Flensborg. I Flensborg hoppede de i en taxa, der kørte dem til den dansk-tyske grænse ved Padborg, hvor de var klokken 20:30 torsdag aften. En grænse, der skulle være lukket.

På den anden side af grænsen holdt deres lift videre op gennem Jylland til Aalborg.

-  Vi forventede, vi skulle kæmpe for at komme over. Fordi vi kom fra Brasilien, så vi regnede med, at vi skulle snakke vores sag for at komme ind, siger Bjørn Christoffer Clemensen til TV2 Nord.

Da Bjørn og de to andre nærmede sig grænseposten, anråbte de personale for at komme til at snakke med nogen.

Den ubemandede grænsepost ved Padborg.

- Men der skete ikke noget, så jeg gik helt hen til grænsen for at kigge, om der var nogen. Det var der ikke. Intet samtaleanlæg. Intet telefonnummer man kunne ringe på. Så vi endte med at tage vores tasker på og gå over grænsen, siger Bjørn Christoffer Clemensen, der efterfølgende filmede krydsningen af grænsen.

Bjørn Christoffer Clemensen filmer situationen, hvor han krydsede grænsen uden at blive kontaktet af politi eller forsvar.

I videoen ser man, hvordan de tre rejsekammerater nemt krydser den oplyste og afspærrede grænsepost ved Padborg uden at blive kontaktet eller på anden vis have kontakt med hverken forsvaret eller politiet.

- Hold kæft hvor er det nemt at bryde ind, siger Bjørn i videoen efter gruppen har fået dansk jord under fødderne for første gang i halvanden måned.

Fulgte myndighedernes anbefalinger

Bjørn og de to øvrige danske statsborgere havde, inden deres ankomst til den dansk-tyske grænse, ifølge Bjørn, haft kontakt med Udenrigsministeriet, der ikke kunne hjælpe dem med hjemtransport.

- De sagde, at vi selv skulle finde til grænsen. Så det gjorde vi, siger Bjørn Christoffer Clemensen.

- Jeg synes, det var hysterisk morsomt i situationen, men jeg havde været på farten i et døgn, så jeg var overtræt. Efter jeg har reflekteret over det, synes jeg det er lidt ubehageligt.

Vi skal have lukkede grænser, men der er ikke nogen der håndhæver det, siger Bjørn Christoffer Clemensen til TV2 Nord.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

På pressemødet den 13. marts, slog justitsminister Nick Hækkerup fast, at hvis man som udlænding ikke har et anerkendelsesværdigt formål med at rejse i Danmark, vil man blive afvist ved grænsen.

Det bliver politiets opgave at håndtere, og det er ikke uvant for dem at varetage sådanne opgaver, oplyste han på pressemødet. Det skriver tv2.dk.

Politiet patruljerer ved de lukkede grænseovergange

10 af 13 grænseovergange i Sønderjylland er blevet lukket. Et af de steder er Padborg, og netop derfor har der ikke været kontrol den aften Bjørn Christoffer Clemmesen krydsede grænsen. Det fortæller politiinspektør Brian Fussing, leder af udlændingekontrol afdelingen vest.

- I Padborg er grænsen ikke længere åben, og derfor er der ikke nogen til stede hele tiden. Der har vi patruljemæssige tilsyn. Det er klart, at hvis man vil over der og gøre det ulovligt, så er der en mulighed det, forklarer han.

Grænseovergange

Hvis man vil krydse grænsen kan det gøres i:

• Kruså
  • Frøslev
  • Sæd

Politiet har desuden overvågning langs den sønderjyske grænse. Siden Danmarks grænser lukkede er antallet af rejsende faldet kraftigt.

Brian Fussing afviser dog, at det er let at krydse den danske grænse.

- Jeg er ikke enig i, at det er let. Det er selvfølgelig lykkes for ham, men vi har flere patruljer i området døgnet rundt for at håndtere dem, der prøver at krydse grænsen ulovligt. Vi tager nogle med jævne mellemrum, siger han.

Politiet patruljerer den cirka 70 kilometer lange grænse, og får jævnligt henvendelser fra borgere i nærheden af grænseovergangene.

- Vi skal selvfølgelig forsøge at undgå, at det kan lade sig gøre. Derfor har vi patruljeringer for at fange det. Men hvis nogen vil ind og vil løbe risikoen ved at gøre det ulovligt, vil det lykkes for nogle få af dem.

Burde man i så fald ikke have bedre og mere kontrol?

- Den, kontrol vi har, er tilstrækkeligt med det trusselsbillede, vi ser. Men det kan ændre sig, hvis vi ser en stigning i antallet af rejsende. Så vil vi tilpasse vores indsats.

På trods af politiets indsatser, var det svært at se for de tre mænd, der torsdag krydsede grænsen.

- Hvis man kan gå lige ind i landet, er grænsen ikke lukket, mener Bjørn Christoffer Clemensen.

Et anerkendelsesværdigt formål

Hvad der er et anerkendelsesværdigt formål vil afhænge af en konkret, individuel vurdering. Men det kan være følgende:

• Handel eller fragt
  • Samværsret med børn
  • Besøg hos alvorligt sygt familiemedlem
  • Akut familiebesøg

Et almindeligt besøg hos en familie i Danmark er ikke et anerkendelsesværdigt formål.

Den grænsekrydsende gruppe havde ikke forventet at møde en så åben grænse. De har fulgt udviklingen i Danmark fra Brasilien, og de havde alle tre medbragt et gyldigt, dansk pas.

- Grænserne står vidt åbne. Der står bare et par skilte i vejen. Det ender med, at nogen kommer over, som ikke bør komme ind i Danmark. Narkosmuglere eller terrorister. Jeg har ingen politisk agenda, men jeg synes godt, Danmark må vide, at vores lukkede grænser ikke er så lukkede alligevel.

Her krydser Bjørn og de to øvrige danske statsborgere den dansk-tyske grænse

Hvorfor filmede du situationen og delte den?

- For at have et minde om, at noget så surrealistisk skete. Det er jo ikke hver dag, du krydser en lukket grænse uden bevogtning, siger Bjørn Christoffer Clemensen til TV2 Nord og fortsætter:

- Bare fordi man siger, de er lukkede, gør det dem ikke lukkede.

Bjørn Christoffer Clemensen er nu i karantæne i 14 dage som myndighederne anbefaler efter udenslandsrejser.