Indsats mod madspild giver 11.000 følgere

AB Catering har under coronakrisen lavet "madkasser" til private med det mad, der ellers skulle være sendt ud til de caféer, kantiner og restauranter, der har måttet lukke. Det har været en stor succes og givet 11.000 følgere på Facebook.

Lige op til højsæsonen med massevis af konfirmationer og bryllupper hos de nordjyske caféer og restauranter, blev landet lukket ned. For AB Catering i Nørresundby betød det, at virksomheden over natten mistede 75 procent af sine kunder. 

Det blev startskuddet til ny og anderledes løsning for virksomheden. For alt den mad, cateringvirksomheden stod med, som skulle have været ude hos professionelle, er i stedet blevet solgt i kassevis til private. Det er blevet til 3.717 "madkasser", og dermed er et madspild på cirka 30 ton undgået. 

- Tilbagemeldingerne har været utroligt positive. Vi er helt blæst bagover af alle de positive kommentarer, vi har fået med på vejen. Alt sammen på grund af en spontant idé, der opstod i en nødsituation, siger direktør, Peter Guldager. 

Siden virksomheden oprettede en Facebook-side med "ja tak-tilbud" har virksomheden fået 11.000 følgere på mediet. 

En dyr omgang 

Men nu er madspilds-eventyret forbi. Den sidste kasse blev solgt i søndags, for nu begynder arbejdet igen med kerneforretningen. 18. maj kan caféer, kantiner og restauranter igen åbne, og det betyder at AB Catering skal stå klar og levere fødevarer til dem. 

- Vi glæder os til at komme i gang med at levere varer til vores kunder igen. Det har været en hård og dyr omgang for os. Vores madspildsprojekt har ikke betydet det store for vores virksomheds omsætning, men det har i perioden betydet noget positivt i hverdagen, fortæller direktøren. 

Han håber på, at den opmærksomhed, der har været på virksomheden under coronakrisen kan bruges til noget. 

- Så må vi se, om vi kan bruge det til noget i fremtiden, men ikke noget konkret på bedding lige nu.


Seneste nyt

fra Nordjylland