Ukendte personer står bag plakaten, der sår tvivl om borgmester Thomas Kastrup-Larsens intentioner i erhvervskampagne. Foto: Per Frank Paulsen

Plakater med ukendt afsender beskylder borgmester for at slå plat på coronakrise

Plakater i Aalborg med ukendt afsender forsøger at så tvivl om Thomas Kastrup-Larsens intentioner i forbindelse med corona-budskab. Borgmesteren kalder det usjovt og helt i skoven.

Plakater med et billede af Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen påtrykt og et budskab om at støtte hans valgkamp pryder i øjeblikket gadebilledet i det centrale Aalborg.

00:28 Luk video

”Hold liv i min valgkamp – Vores erhvervsliv, kulturliv og butiksliv er under pres, og de har brug for vores støtte. Men der er snart valg. Derfor er det vigtigt at stå sammen om mit genvalg. Så i stedet for at hylde byens erhvervsdrivende, bruger jeg dine skattekroner på at gøre reklame for mig selv,” står det på plakaten.

Finten er imidlertid, at det ikke er Thomas Kastrup Larsen (S) selv, der står bag plakaten.

- Jeg ved ikke, hvem der står bag, siger borgmesteren.

Afsenderen af plakaternes budskab er ukendt, men i hvert fald ønsker nogle at så tvivl om borgmesterens intentioner midt i coronakrisen.

Kampagne med fokus på kriseramt erhvervsliv

Plakaterne har sin inspiration fra kampagnen WeShareAalborg, som Visit Aalborg, Business Aalborg og Aalborg City står bag. I kampagnen giver man borgerne råd om, hvordan man bedst støtter det lokale erhvervsliv, ligesom erhvervsdrivende kan få råd om, hvordan man kommer bedst muligt gennem coronakrisen.

Rådene gives blandt andet på en Facebook-side, en hjemmeside og en stribe plakater i Aalborgs byrum, hvor borgmesteren også er frontfigur.

”Hold liv i vores erhvervsliv,” står der blandt andet på plakaterne.

Den "rigtige" plakat fra weshareaalborg.dk. Foto: WeShareAalborg

Tidligere LA-profil: Valgkamp for offentlige midler

WeShareAalborg-kampagnen har blandt andet fået det tidligere byrådsmedlem fra Liberal Alliance Hans Peter Beck til at rette en kritik af borgmesteren og kampagnen.

Havde man nu brugt nogle andre farver, og havde borgmesteren eksempelvis poseret med en cykelsmed eller grønthandler, så kunne det måske ligne noget.

Hans Peter Beck, tidligere LA-byrådsmedlem i Aalborg Kommune.

”De har måske set budskabet på Kommunens reklametavler: “Stå sammen om vores erhvervsliv” (…) Kigger man på hjemmesiden, der henvises til, så ses en video med Borgmesteren renset for konkrete budskaber, nogle mildt sagt generelle råd (…) Man har endda brugt Socialdemokraternes eget billede direkte fra Borgmesterens hjemmeside. Kort sagt føres der altså valgkamp på baggrund af Corona-krisen, hvor samtlige offentlige reklamestandere benyttes til billeder af Borgmesteren,” skriver Hans Peter Beck på Facebook.

Hans Peter Beck afviser at skulle stå bag plakaterne med den ukendt afsender. Han uddyber dog sin kritik til TV2 Nord:

- Jeg synes, at det er et ærværdigt formål, fordi det er hårde tider for erhvervslivet. Men jeg har svært ved at se, hvordan kampagnen hjælper. Det er jo ikke super dyb videnskab, som de her budskaber bringer.

- Samtidig tager man et valgkampsbillede af borgmesteren og bruger den røde socialdemokratiske farve og ikke de farver, som BusinessAalborg normalt bruger (lyserøde nuancer, red.), og så ligner det pludselig en valgplakat. Havde man nu brugt nogle andre farver, og havde borgmesteren eksempelvis poseret med en cykelsmed eller grønthandler, så kunne det måske ligne noget, siger Hans Peter Beck.

På Facebook møder Hans Peter Beck opbakning fra blandt andre byrådsmedlem Daniel Borup fra Venstre, tidligere folketingspolitiker Christina Egelund fra LA og andre politiske personligheder.

Borgmester: Skulle jeg ikke støtte op om erhvervslivet, ophører verden

Borgmester Thomas Kastrup-Larsen kalder i første omgang de nye plakater pinagtige, og selve budskabet og kritikken har han heller ikke meget til overs for.

- Når vi er i sådan en særlig situation, er det vigtigt, at jeg på alle mulige måder forsøger at opfordre folk til at bruge vores erhvervsliv. Ellers mister vi vores butikker og mangler dem bagefter. Derfor mener jeg også, at det er min pligt at støtte op om sådan en kampagne.

Flere har påpeget, at det minder om en kampagne, der promoverer dig personlig for offentlige midler – er det ikke det?

- Jeg synes, at det er helt i skoven. Det strejfede mig ikke, at det skulle understøtte mig i en valgkamp til et kommunalvalg, der finder sted om halvandet år. Vi står i en alvorlig situation, hvor folk kæmper for deres virksomhed. Hvis jeg ikke skulle være med til at holde liv i det, så synes jeg, at verden ophører, siger borgmesteren.

Flere kendte personer optræder i kampagne

På WeShareAalborgs Facebook-sider optræder også andre personer end Thomas Kastrup Larsen. Eksempelvis ekstremløberen Stine Rex, erhvervschef i Aalborg Kommune, Tonny Thorup, samt de nordjyske badmintonspillere Christinna Pedersen og Kamilla Rytter Juhl.

Andre personer optræder jo også i den del af kampagnen, som foregår online?

- Det er godt skjult så, jeg er ikke stødt på noget, siger Hans Peter Beck.

Hvis ikke Aalborgs øverste politiske leder skulle deltage, hvem skulle så?

- Jeg indvender ikke noget mod, at Thomas Kastrup er med i kampagnen. Det er måden, det er gjort på, siger den tidligere LA-profil.

Selvom de nye plakater med kan være lavet med et glimt i øjet, finder borgmester Thomas Kastrup-Larsen ikke den lille gimmick spor sjov.

- Man skal ikke være større, end at man kan grine af sig selv, men det her synes jeg faktisk ikke, er morsomt. Specielt når man kan se, at det er en ekstraordinær situation, hvor virksomheder lider, lyder det fra borgmesteren.

Plakaterne med ukendt afsender findes blandt andet på J.F. Kennedys Plads i Aalborg. Foto: Per Frank Paulsen