Den tredje Limfjordsforbindelse: Ny rapport skaber uenighed på Christiansborg

Torsdag landede en ny undersøgelse af virkningen på miljøet i forbindelse med en tredje Limfjordsforbindelse over Egholm. En undersøgelse, der modtages på meget forskellig vis blandt politikerne.

På Christiansborg blev den nye VVM-redegørelse modtaget med blandede følelser på hver sin side af folketingssalen, hvor der er stor uenighed om, hvor meget hensyn til naturen man kan tage. 

- Jamen jeg synes, det er helt forfærdeligt, siger nordjysk valgte Susanne Zimmer fra Frie Grønne.

Hun er langt fra tilfreds med den redegørelse, som vejdirektoratet har afleveret. Hun mener ikke, at rapporten forholder sig til, at naturen ændrer sig, og bliver mere og mere presset med årene.

Det er her på Egholm, der vil skulle graves og bygges i arealer, der i dag ligger hen som natur
Det er her på Egholm, der vil skulle graves og bygges i arealer, der i dag ligger hen som natur
Foto: Daniel Mikkelsen TV2/Nord

Den bekymring og utilfredshed står hun ikke alene med, og Rasmus Helveg Petersen (RV) mener, at der findes en bedre løsning på problemerne.

- De tal, jeg har set, siger, at man med et ekstra tunnelrør i tunnelen faktisk ville kunne klare trængslen. Også i mange år fremover. Det er rigtigt, at der er brug for at gøre noget, men spørgsmålet er, om det er en god ide at lave en motorvej Vest om Aalborg, siger han.

Men ude på den anden fløj ser Preben Bang Henriksen (V) anderledes positivt på dagens nyhed.

- Vi taler om et infrastrukturprojekt, der skal skaffe ti procent af Danmarks befolkning både erhvervsliv og privattransport. Så kan det være, det går ud over en frø hist og her, men der skal være proportioner i det her, siger han.

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er den 3.Limfjordsforbindelse ikke sikret endnu, men VVM-redegørelsen vil blive et omdrejningspunkt for forhandlingerne om infrastrukturen.

- Om der så bliver en infrastruktur, det afhænger af de forhandlinger. Der skal være et bredt flertal i folketinget som også har lyst til at gennemføre det. Men behovet for den tredje limfjordsforbindelse det er der stadigvæk, siger han. 


Seneste nyt

fra Nordjylland