Mette Kirstine Goddiksen: Jeg ville hellere være sådan en, der prioriterede dyrevelfærd
Mette Kirstine Goddiksen er en af tre paneldeltagere i TV2 Nords premiere på debatprogrammet DigiTALT.
Når valget ved køledisken i supermarkedet står mellem den billige DanMælk og den nye – noget dyrere – Ad Libitum-mælk fra Thise Mejeri, ville Mette Kirstine Goddiksen ønske, at hun var ”mere politisk korrekt.” Det fortæller hun i et nyt magasin på TV2 Nord.
Skulle det komme dertil, at Thise Mejeris seneste mælkesatsning, Ad Libitum, kommer til Nordjylland, ville den nok ikke blive et fast element i Mette Kirstine Goddiksens køleskab. Den ville nok nærmere blive indkøbt ved særlige lejligheder. Det fortæller den aalborgensiske journalist og klummeskribent i TV2 Nords nye magasin DigiTALT.
- Og jeg kan jo egentlig ikke lide, at jeg er sådan. Jeg ville jo gerne være sådan en, der prioriterer dyrevelfærd over alt andet, siger hun.
Og hun tror ikke, at man ville kunne få alle mennesker til at vælge en dyrere mælk alene med argumentet om, at den sikrer bedre dyrevelfærd.
- Jeg tror ikke, man vil kunne få alle mennesker til det. Det er heller ikke alle mennesker, der har råd til at betale 15.50 kroner for en liter mælk, siger hun.
Thise Mejeri lancerede for nylig en ny serie mælk fra køer, der har gået sammen med deres kalve i minimum tre måneder efter fødslen. Mælkeserien har fået navnet ”Ad Libitum” og sælges i første omgang kun i Irmas butikker på Sjælland.
Mælken fik stor opmærksomhed på TV2 Nords facebookside og er derfor et af samtaleemnerne i debatmagasinet DigiTALT, hvor TV2 Nord går tæt på de historier, der har skabt mest debat på de sociale medier i den forgangne uge.
Se hele programmet her:
I kommentarsporet på TV2 Nords facebookopslag om mælkehistorien var der mange, der fokuserede på dyrevelfærd, og foredragsholder og samfundsdebattør Christian Borrisholt Steen forventer, at vi i fremtiden vil se flere produkter, hvor dyrenes velfærd spiller en større rolle i markedsføringen.
- Vi vil faktisk gerne kende historien bag den mælk, vi drikker, og vi vil gerne være sikre på, at kalvene er blevet kløet bag ørerne. Så jeg tænker, det her er bare endnu et skridt i den retning, så det tror jeg bestemt, vi kommer til at se mere af, siger Christian Borrisholt Steen.
Men populariteten på facebook til trods, bliver det altså ikke hverdagsmælk hos Mette Kirstine Goddiksen foreløbig.
-Når vi får gæster, kunne jeg måske godt finde på at have den der liter til vores espresso. Og så i den daglige drift bliver der kørt noget DanMælk, siger hun.
I premiereprogrammet kommer panelet også omkring blæstramte badehuse på stranden ved Blokhus, et ordentligt skud kanel til Lucas Andersen fra AaB og prinsessefodbold i Poulstrup.
Sidstnævnte ender faktisk med at dele vandene i panelet, der ud over Christian Borrisholt Steen og Mette Kirstine Goddiksen også tæller Mikael Justesen, administrerende direktør på TV2 Nord.
DigiTALT
- DigiTALT er TV2 Nords nye debatmagasin, hvor et panel af nordjyder diskuterer den seneste uges største digitale hits
- Historierne kommer fra tv2nord.dk og fra TV2 Nords sociale medier
- Panelet diskuterer de historier, der har fået flest reaktioner online
- Programmet bliver sendt hver onsdag efter nyhederne klokken 19.30