Efterskoler er en smutvej til hurtig integration
Et efterskoleophold kan være en stor gevinst i arbejdet med integration af flygtninge og indvandrere.
Både sprogligt og kulturelt giver et år på efterskole resultater, der er umulige ellers at nå på samme tid, lyder det fra efterskolerne. Ahmed Orabi er oprindeligt fra Syrien. For et år siden flyttede han til Danmark. Nu er han efterskoleelev.
Ahmed Orabi går i niende klasse på Stidsholt Efterskole, og ifølge ham er hans integration i Danmark er hjulpet godt på vej af efterskoleopholdet. Det bakkes op af skolens forstander Brian Andersson.
- Man bor sammen med andre, man lever og ånder sammen med andre, og man er nødt til hele tiden at forholde sig til alle andre, siger Brian Andersson.
Med økonomisk støtte fra kommunen skal Ahmed Orabi i et helt skoleår indgå på lige fod med etniske danskere i dagligdagen på efterskolen.
Ifølge forstanderen har efterskoleordningen et undervurderet potentiale i forhold til integration af flygtninge og indvandrere.
- Jeg tror simpelthen, at den intensitet, der er i det, det betyder i virkeligheden en forcering af integrationsprocessen, siger Brian Andersson.