Seneste nyt:

Fregat stævnede ud fra Frederikshavn med kurs mod piratfarvand

Fregatten Esbern Snare stævnede søndag ud på mission fra flådestationen i Frederikshavn.

Det var en særlig dag søndag på Flådestation Frederikshavn. For fregatten Esbern Snare kom på mission - til Guineabugten, hvor omkring 40 procent af alle rapporterede piratangreb på verdensplan finder sted.

Søværnet selv er fortrøstningsfulde og tror på, man kan gøre en forskel ved Afrikas kyst.

Fregattens formål er at afskrække pirater og støtte den civile søfart i området.

Det gør fregatten med en opgave, der omfatter overvågning og rekognoscering, områdebeskyttelse, ledsagelse eller eskortering af skibe samt eftersøgning og redning.

Og fra Søværnets side lyder det, der er tale om et begrænset område på omkring 200 gange 200 sømil og blandt andet med helikopterhjælpen ombord, er man sikker på, at man kan gøre en forskel ved Afrikas kyst.

quote Jeg er fuld af respekt for de ansatte i Forsvaret, som nu tager afsted for at højne sikkerheden for handelsflåden

Anne H. Steffensen, Direktør, Danske Rederier

Alvorlig sikkerhedssituation

Den danske regering ser med stor alvor på sikkerhedssituationen i Guineabugten, hvor der er piratangreb - og alene i 2020 blev mindst 140 søfolk kidnappet i Guineabugten, som svarer til 95 procent af alle rapporterede kidnapninger.

Skibsbidraget vil blive indsat under dansk kommando i internationalt farvand. Danmark er ikke alene, men koordinerer tæt med en række lande, der også opererer i området herunder Italien, Frankrig, Storbritannien og USA.

- Danmark er en af verdens førende søfartsnationer, derfor skal vi i den grad værne om retten til fri sejlads. Når vi på søndag sender Esbern Snare af sted, er det med en bred opbakning fra Folketinget. Det er vigtigt, at danske skibe kan operere sikkert på de syv verdenshave, siger forsvarsminister Trine Bramsen, der var mødt op i Frederikshavn for at sende skib og besætning afsted.

- Vi skylder tak

I gennemsnit sejler op mod 30-40 danskopererede skibe gennem Guineabugten på daglig basis, og de transporterer gods for næsten 10 milliarder kr. om året.

Danske Rederiers adm. direktør var med på kajen i Frederikshavn, da Esbern Snare søndag stævnede ud mod Guineabugten. Det danske bidrag kommer på et vigtigt tidspunkt, hvor pirateriet som regel er tiltagende

- Det er en særlig begivenhed at sende et dansk krigsskib afsted på en mission, som er så vigtig for os i Danske Rederier, og som vi virkelig har ønsket skulle gennemføres. Jeg er fuld af respekt for de ansatte i Forsvaret, som nu tager afsted for at højne sikkerheden for handelsflåden. Dem og deres familier skylder vi en kæmpe tak, siger Anne H. Steffensen.

Mange danske rederier sejler i området, og i 2020 eksporterede de for 7,8 mia. kroner til landene i Guineabugten. Opgaven er anderledes end ved piratmissionen i Adenbugten, hvor det primært var en sejlkorridor langs Somalias kyst, der skulle beskyttes.

I Guineabugten skal skibene ind til en lang række forskellige havne, og det gør beskyttelsesopgaven mere kompleks.

- Vi tager et kæmpe ansvar ved at sende Esbern Snare afsted, og et krigsskib med helikopter har uden tvivl en afskrækkende effekt på piraterne. Vores holdning har hele tiden været, at andre lande må følge trop, og nu har også Storbritannien sendt et skib afsted, så opmærksomheden er blevet rettet mod Guineabugten, siger Anne H. Steffensen.

Fregatten er udstyret med en SEAHAWK-helikopter og vil kunne indsætte specialoperationsstyrker fra fregattens maritime indsatsstyrke, hvis det bliver nødvendigt.

Det ventes at fregatten og dens omkring 180 besætningsmedlemmer ankommer til Guineabugten om to uger.