Ikoniske Skagen-malerier auktioneres: Men der skal graves dybt i lommerne
Foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner
Flere Skagen-kunstværker ryger i næste uge under hammeren hos auktionshuset Bruun Rasmussen.
Der er Skagen-tema, når Bruun Rasmussen svinger hammeren over flere kunstværker, og her er det særligt to, der springer i øjnene.
P.S. Krøyers 'Måneskin over Skagens Strand med optrukne både på stranden' fra 1882 og Michael Anchers 'Hestene rides i bad' fra 1900 er de to mest værdifulde malerier, der skal auktioneres, men det er ikke kun deres værdi, som gør dem iøjnefaldende.
Det fortæller Julie Arendse Voss, der er afdelingsleder og specialist i ældre kunst hos Bruun Rasmussen.
- Månelys over havet er et tilbagevendende motiv i Krøyers kunst. Som friluftsmaler stod han parat på stranden for at fange månens lys over havet i det helt rette øjeblik, siger hun om P.S. Krøyers maleri, der er værdisat til mellem 1-1,2 millioner kroner.
Stemningsfuldt
P.S. Krøyer besøgte Skagen for første gang i 1882, og var en af Skagensmalerne. Gennem sin kunstneriske karriere har han været meget optaget af at skildre lyset i sin kunst.
- I dette maleri har Krøyer ikke medtaget selve lyskilden, månen, men har i stedet fokuseret på dens glimtende spejling i vandoverfladen, og fremhævet lyset med lysende hvide pastose penselstrøg i kontrast til havets dybblå farve og de mørke sortbrune både på stranden, forklarer Julie Arendse Voss og tilføjer:
- Det er et meget stemningsfuldt maleri, som vi glæder os meget til at præsentere på vores kommende auktion.
Michael Anchers 'Hestene rides i bad' er det andet kunstværk, der springer i øjnene. Med en vurdering på mellem 600-800.000 kroner er det det næstmest værdifulde kunstværk til auktionen.
Derfor er de spektakulære
Ligesom P.S. Krøyer, var Michael Ancher også fascineret af lyset, naturen og den lokale befolkning i Skagen.
Her er det igen maleriets lysreflektioner der er i fokus.
- Billedets farveholdning med de næsten hvide lysrefleksioner i det stille grønblå vand, der kun oppiskes om hestenes ben, giver billedet en vitalitet i sig selv, og livet i solskinnet ved stranden står for mange som indbegrebet af skagenskunst, siger Julie Arendse Voss.
Derudover er billedet en markeringen af vitalismens indtog i dansk kunst fra begyndelsen af det 20. århundrede, hvilket bliver særligt afspejlet i de unge drenges sunde kroppe i sammenspil med de to usadlede heste.
- Med vitalismen kom et øget fokus på det frie og sunde liv, menneskekroppens fysiske skønhed og styrke samt naturens liv- og helsebringende egenskaber, hvilket dette maleri er et glimrende eksempel på, forklarer Julie Arendse Voss.