Omstridt skrothandler elsker sine biler: - Kærligheden forsvinder ikke, selvom bilerne ruster
Søren Hansen har 500 biler tilbage. 1500 er kørt væk til skrotning.
Skrothandleren er bilernes endestationen, men ikke for Søren Hansen. For ham er de udtjente biler kærlighed og nostalgi på fire hjul.
I mange år er antallet af gamle rustne bilvrag bare vokset og vokset hos Knivholt Autoophug i Frederikshavn. I december sidste år var der over 2000 biler, hvilket var 1500 mere end virksomheden er godkendt til.
Nu fortæller Søren Hansen, som driver Knivholt Autoophug, for første gang om de mange biler og om kærligheden til dem.
- Det er en Opel Olympia. Den er fra 30'erne. Det er den ældste bil, jeg har. Den har stået her siden 1965, fortæller Søren Hansen.
Nostalgi på fire hjul
Knivholt Autoophug flyttede ind på adressen på Mariendalsvej i 1965, og den gamle Opel flyttede med. Ifølge Søren Hansen havde hans far allerede bilen på det tidspunkt, så den har været i familiens eje i langt over 60 år.
- Det er nostalgi på fire hjul, siger Søren Hansen. Han driver i dag virksomheden sammen med sin far.
Resterne af den gamle Opel Olympia er en af de 500 biler, som bliver stående hos Søren Hansen på Knivholt Autoophug. TV2 Nord har de seneste mange måneder afdækket, hvordan antallet af skrotbilerne var vokset år for år hos skrothandleren, og at der var langt flere bilopmagasineret end Knivholt Autoophug var godkendt til.
Frederikshavn Kommune er myndighed på området, og selvom kommunen var klar over, at der stod alt for mange biler hos autoophuggeren, så gjorde kommunen ikke noget ved sagen før i december.
Her kræver man, at antallet af biler blev bragt ned, så der kun er de 500, der er miljøgodkendelse til. Det er nu sket. 1500 biler er kørt væk de seneste tre måneder, og Søren Hansen har nu sagt ja til at fortælle om de mange biler og om passionen for gamle rustne bilvrag.
En ganske særlig bil
Den gamle Opel Olympia betyder noget helt specielt.
- Den har jeg leget i, da jeg var en lille knægt. Der er blevet rykket noget i rattet, og sovet på forsædet, når jeg var træt. Så kom min mor og spurgte, hvor jeg blev af, fortæller han.
Søren Hansen kan fortælle i timevis om sine mange gamle biler. Mange biler er købt i Tyskland, reservedele er blevet solgt videre, så derfor mangler en skærm eller en dør hist og her på de gamle biler.
- Her er en Renault 4. Det er en gammel postbil. Den er fra Frankrig, siger han.
Bilen købte Søren Hansen af en kammerat for mange år siden. Kammeraten købte bilen i Frankrig, da han manglede et køretøj at transportere sig hjem til Danmark i. I Frederikshavn ville Søren Hansen gerne overtage den gamle Renault 4, og på den måde endte den sine dage på en mark med skrotbiler i Frederikshavn.
- Så er der en gammel transporter. Den er fra 70'erne. Det var den vi kaldte folkevognsrugbrød, og jeg tror alle har kørt i en VW transporter, siger han.
Den gamle lyseblå VW mangler en af sin døre og er efter mange år på skrotpladsen i Frederikshavn under hårdt rustangreb, men den gamle bil har fået lov at blive stående blandt Søren Hansens 500 udvalgte.
- Der er røget mange Opel-modeller. Jeg tror ikke, der er et bilmærke, som ikke er kommet væk, siger han.
Drømmer at få skrotbil kørende igen
Blandt de biler, som er blevet tilbage, er der også en række militærkøretøjer. De har en særlig plads i Søren Hansens bilhjerte.
- Det er en Willys Jeep. Den er fra 40'erne, siger Søren Hansen.
Han har haft den i 15 år. Den gamle jeep er ligesom de andre biler præget af tidens tand, men Søren Hansen har en drøm. Selvom jeepen ikke byder på meget komfort eller hestekræfter, vil han vække motoren til live igen.
- Den vil jeg rigtig gerne have ud at køre. Jeg legede i sådan en, da jeg var lille. Resterne af den er kommet i jernkassen, men den har en historien sådan en, siger Søren Hansen.