Kinesisk skib mistænkt for sabotage foretog mystisk manøvre over søkabler ved Læsø

Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Den kinesiske bulk carrier Yi Peng 3 foretog en mistænkelig manøvre over danske søkabler på vej mod Rusland.

Fragtskibet Yi Peng 3, der nu ligger omgivet af danske og tyske flådefartøjer i Kattegat, bremsede lige oven over tre kabler mellem Læsø og Sverige.

I havet mellem Læsø og Sverige skete der noget usædvanligt den 7. november 2024 lidt før klokken ni om morgenen.

Jeg finder det mistænkeligt, at et handelsskib - som i princippet er i transit fra en havn til en anden - opfører sig på den måde

Jens Wenzel Kristoffersen, forsvarsanalytiker og tidligere skibsfører

Et kinesisk fragtskib, der var på vej sydpå i Kattegat for fuld kraft, sagtnede pludselig farten.

Skruerne kørte langsommere og langsommere rundt, indtil det 224 meter lange skib lå næsten helt stille og kun bevægede sig med cirka én kilometer i timen.

Sådan lå skibet i cirka fem minutter, indtil der atter blev sat fart på skruerne og fartøjet fortsatte sydpå gennem Kattegat, Øresund og Østersøen.

Data fra Yi Peng 3's rejse viser, at den satte hastigheden ned fra 13 knob (ca. 24 km/t) til 0,5 knob (ca. 0,9 km/t) netop som skibet passerede tre undersøiske kabler mellem Læsø og Sverige. Foto: Marine Traffic / TV 2

Skibet havde kurs mod den russiske havn Ust-Luga, og på det tidspunkt var der ikke ret mange, som havde hørt om fragtskibet Yi Peng 3.

Det har ændret sig, for nu ligger skibet omgivet af danske, svenske og tyske flådefartøjer, mens myndighederne forsøger at opklare om Yi Peng 3 er indblandet i sabotage af telekabler på bunden af Østersøen.

Manøvren ved Læsø

Hidtil har fokus været på to mistænkelige forhold, hvor Yi Peng 3 sejlede over kabler på havbunden ved Gotland og syd for Sverige, netop som de gik i stykker.

Men nu kan TV 2 fortælle, at Yi Peng 3 også udførte en usædvanlig manøvre nordøst for Læsø om morgenen den 7. november - altså 10 dage inden kablerne i Østersøen blev beskadiget.

Såkaldte AIS-data, der angiver skibets position, viser, at Yi Peng 3 passerede hen over to strømkabler og et datakabel med nedsat fart ud for Læsø, hvorefter skibet gik i helt stå cirka 850 meter efter at have passeret kablerne.

På billederne herunder ses kablerne som tre krøllede linjer skråt på tværs af kortet.

Yi Peng 3 begyndte at sætte hastigheden ned umiddelbart inden det nåede kablerne. På billedet her er hastigheden 9,9 knob, hvilket svarer til cirka 18 km/t Foto: Marine Traffic / TV 2
Hastigheden faldt drastisk under passagen af de to første kabler. På billedet her sejler Yi Peng 3 med en hastighed på 3,8 knob, hvilket svarer til cirka 7 km/t. Foto: Marine Traffic / TV 2
Skibet gik nærmest i stå efter at have passeret det tredje kabel på havbunden. Hastigheden er nu kun 0,5 knob, hvilket svarer til 0,9 km/t. Foto: Marine Traffic / TV 2

Ingen andre steder på rejsen fra Port Said i Egypten til Ust-Luga i Rusland har kaptajnen ifølge skibets data udført lignende manøvrer, hvor rejsen kortvarigt er blevet afbrudt for derefter at blive genoptaget.

TV 2 har talt med tre nuværende og forhenværende orlogskaptajner, der uafhængigt af hinanden kalder Yi Peng 3's manøvre nordøst for Læsø for "mistænkelig".

Mistanken

Ifølge Jens Wenzel Kristoffersen, der er forsvarsanalytiker ved Nordic Defence Analysis og tidligere skibsfører, er der risiko for, at Yi Peng 3 har foretaget sig et eller andet på havbunden ved kablerne mellem Danmark og Sverige.

- Jeg finder det mistænkeligt, at et handelsskib - som i princippet er i transit fra en havn til en anden - opfører sig på den måde. Det vil et handelsskib normalt ikke gøre, siger Jens Wenzel Kristoffersen til TV 2, der mener at skibets kaptajn bør forklare, hvorfor det lå stille ud for Læsø.

- Ved en eventuel afhøring bør skibsføreren eller kaptajnen forklare skibets bevægelse, siger han.

Også pensioneret orlogskaptajn Vermund Søgaard-Sørensen synes, manøvren er opsigtsvækkende.

- Det siger mig, at han har noteret sig kablerne. Hans opførsel er mistænkelig, siger Vermund Søgaard-Sørensen.

- Skibets adfærd bekræfter, at der er nogle hændelser nøjagtigt der, hvor den har været flere gange. Det der med, at man påstår, det er et hændeligt uheld - så har man ikke flere hændelige uheld indenfor det samme døgn, siger Pensioneret orlogskaptajn Vermund Søgaard-Sørensen

Kigger man på skibets rute og sammenligner med, hvordan andre skibe bevægede sig i området på daværende tidspunkt, er der heller ingen åbenlys forklaring på manøvren.

- Man kan se af AIS-sporene, at skibet ikke har været i en vigemanøvre i forhold til et andet skib. Det er derfor mistænkeligt at farten sættes ned lige over eller efter kablerne, siger forsvarsanalytiker Jens Wenzel Kristoffersen.

Yi Peng 3 ligger for anker i Kattegat onsdag den 20. november 2024. Det ene anker er nede mens det andet er oppe. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Han tilføjer, at manøvren ved Læsø ligner en tidligere manøvre, som skibet foretog efter kabelbruddet på C-Lion1 ud for Sydsverige.

- Det er jo én til én sammenligneligt med det, vi har set i Østersøen. Den slår ned i fart, sejler over kablerne og ligger herefter stille, siger Jens Wenzel Kristoffersen.

Han hæfter sig desuden ved, at kablerne ved Læsø ligger på nogenlunde samme dybde, som det ødelagte C-Lion1 mellem Tyskland og Finland, hvor Yi Peng 3 er mistænkt for at være årsag til kabelbruddet.

Yi Peng 3 på vej hen over kablerne. Der er ingen modgående trafik, der kan forklare hastighedsændringen. Foto: Marine Traffic / TV 2

Data fra skibet viser desuden, at det efter at have passeret kablerne med lav hastighed gjorde holdt, netop som det var på vej ind i et område, hvor der er deponeret gamle sprængstoffer på havbunden.
Derfor kan det være farligt at sejle med et anker eller andre genstande nede på bunden.

- På grund af fare for udtrængning fra miner eller andre objekter, der indeholder sprængstof på bunden, advares fartøjer mod at kaste anker, at fiske og foretage anden aktivitet på havbunden, står der i en udgivelse fra USA's efterretningstjenester, der nævner det konkrete sted i Kattegat på side 226.

Efter at have ligget stille over zonen med sprængstoffer på havbunden, satte Yi Peng 3 atter hastigheden op, så den nåede cirka 25 kilometer i timen. Foto: Marine Traffic / TV 2

Kablerne

De kabler, som Yi Peng 3 passerede hen over, er henholdsvis to kabler med elektricitet og et kabel der transporterer data mellem Danmark og Sverige.

Kablerne hedder Kattegat 2 og Konti-Skan, og de drives af henholdsvis TDC Net og Energinet.

TV 2 har været i kontakt med begge, men ingen af dem har registreret uregelmæssigheder i driften 7. november.

- At vi leverer kritisk digital infrastruktur, tager vi meget seriøst. Vi overvåger vores netværk døgnet rundt året rundt, og vi vurderer løbende vores procedurer, når vi ser ændringer i trusselbilledet. Det gælder også i forhold til vores søkabler, siger TDC Net's sikkerhedsdirektør, Karsten Brinkmann til TV 2.

Den kinesiske bulk carrier Yi Peng 3 foretog en mistænkelig manøvre over danske søkabler på vej mod Rusland. Billedet er taget i Kattegat 27. november Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

TDC Net oplyser, at selskabets kabler ud for Læsø er gravet ned i havbunden, så det ikke umiddelbart er muligt at få fat i dem med et anker eller lignende.

- Vi nedgraver altid vores søkabler med en sikkerhedszone til hver side. Samtidig er brøndene aflåste og med alarm. Det er de foranstaltninger, vi altid har benyttet, siger Karsten Brinkmann til TV 2.

Energinet vil ikke oplyse hvilke sikkerhedstiltag selskabet har omkring konkrete kabler, men Flemming Birck Pedersen, der er Director og CSO i Koncernberedskab og Risk, vil gerne komme med en generel udmelding.

- Generelt kan vi sige, at søkabler både kan ligge direkte på havbunden eller være spulet ned i havbunden for på den måde at ligge mindre udsat over for for eksempel skibsankre eller trawl, siger han til TV 2.

Se hele indslaget om det kinesiske skib her.

I forhold til at både TDC’s og Energinets kabler muligvis er gravet ned, siger Jens Wenzel Kristoffersen, at det kan være forklaringen på, at der ikke skete noget kabelbrud i Kattegat - altså såfremt mistanken mod det kinesiske skib holder vand.

- Dét har de formentlig ikke vidst, siger han.

Han mener, at det nu vil være oplagt at undersøge havbunden ved de to kabelforbindelser nærmere.

- Det vil være rigtigt fint, hvis man kan sende et eller andet ned og få undersøgt havbunden. Eventuelt med droner for at se om der er slæbespor, der kan kædes sammen oversejlingen, eller spor på havbunden, som kan afsløre, at der eventuelt har været anvendt et anker, siger han.

Det diplomatiske spil

Imens ligger Yi Peng 3 fortsat stille i Kattegat.

Samtidig foregår der heftig diplomatisk aktivitet mellem en række europæiske lande og Kina, der ifølge international ret har øverste myndighed over skibet, så længe det ligger i internationalt farvand.

 - Det er klart, at det må indgå i den samlede dialog med de kinesiske myndigheder, så fremt der kan etableres en sammenhæng. Det er jo en del af den historik, man er ved at oparbejde, siger Jens Wenzel Kristoffersen.

Yi Peng 3 bevogtes i øjeblikket af danske, tyske og svenske flådefartøjer. Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Onsdag 27. november sagde Mao Ning, der er talsmand for Kinas udenrigsministerium, at der stadig foregår forhandlinger om skibet.

- Som vi tidligere har sagt, er kommunikationsvejene mellem Kina, Sverige og andre relevante parter ikke blokeret. Jeg vil gerne gentage Kinas vedvarende støtte til samarbejde mellem alle lande for at bevare sikkerheden omkring undersøiske kabler og anden infrastruktur i overensstemmelse med international lov, lød det fra Mao Ning.

TV 2 har henvendt sig til Forsvarskommandoen og Forsvarets Efterretningstjeneste om sagen, men begge myndigheder oplyser, at man ikke har nogen kommentarer til de nye oplysninger.

Udenrigsministeriet er også blevet spurgt til de nye oplysninger, men vil heller ikke kommentere dem.

Det hører ifølge ministeriet til i "det lukkede diplomatiske rum", de opererer i, men ministeriet skriver følgende til TV 2:

- Udenrigsministeriet er i løbende dialog med de mest involverede lande i håndteringen af denne sag, herunder også Kina. Af hensyn til den igangværende sag og Udenrigsministeriets samarbejde med andre lande, kan vi ikke oplyse yderligere om den diplomatiske dialog.


Er du den heldige? Her er dagens vinder af to kilo juleslik (08.12.24)

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker TV2 Nord en vinder af to kilo juleslik fra AllSweets i Aalborg Storcenter.

Er du en vaskeægte slikmund?

Så skal du være med i TV2 Nord's julekonkurrence, hvor vi hver dag fra den 20. november til den 20. december trækker lod om to kilo slik fra 'Allsweets' i Aalborg Storcenter.

For at være med i konkurrencen skal du kigge forbi juleskoven på TV2 Nord i Aabybro, hænge julepynt på træerne og putte et brev i julemandens postkasse med dit navn og kontaktinformationer.

Hver aften efter 19.30-nyhederne trækker vi en vinder. Læs mere her.

Og vinderen af søndagens udtrækning, kan du se i videoen herunder:


Rikke er blind - svømmer i iskoldt vand til lyden af klokker

- Jeg har sagt, at det ikke skal være kedeligt at være blind.

Siden hun var 10 år gammel, har Rikke Hjortnæs været synshandicappet, men først for 3,5 år siden blev hun blind.

Det stopper hende dog ikke fra at leve sit liv til fulde.

Hun rider, løber orienteringsløb og svømmer issvømning.

Sidstnævnte kom først på listen i oktober for to år siden, da en ledsager foreslog, om de ikke skulle prøve det.

Hertil var svaret ikke svært, for Rikke Hjortnæs har altid været glad for koldt vand og er ikke bange for en udfordring.

- Jeg vil virkelig leve mit liv og få nogle udfordringer. De udfordringer er også det, som bliver til små sejre, som gør det sjovt at leve.

Hvad er issvømning?

  • Issvømning er svømning i vand under 5 grader

  • Det anbefales, at du ALTID svømmer med en havtaske eller et andet flydemiddel, når du træner

  • Til stævner svømmes der som regel på 25 m baner, hvor man ikke har havtaske på

  • Enhver der kan tage 10 svømmetag i koldt vand under 5 grader, kan kalde sig issvømmer

  • Enhver der kan svømme 25 m i koldt vand svarende til distancen i en almindelig svømmehal kan deltage i et VM eller DM i issvømning.

Kilde: Iceswimmer.com

Da helårsbadeklubben Vikingeklubben Isbjørnen inviterede udenfor til et svømmejuleevent i Vestre Fjordpark i Aalborg for at hjælpe uøvede i vandet i trygge omgivelser, kunne hun ikke sige nej.

Men det kan være svært at svømme i et havnebassin, når man er blind.

- Jeg har nogle klokker, jeg svømmer efter, så jeg har noget lyd at forholde mig til, så jeg ved, hvilken retning jeg skal i. Det kan jeg af gode grunde ikke se.

- Nogle gange kan vandet drive lidt. Det er ikke fedt at blive væk i et havnebassin. Det har jeg prøvet før, fortæller Rikke med et smil på læben.

Se indslaget herunder:

Omkring 50 øvede og uøvede issvømmere mødte op til juleeventet i Vestre Fjordpark, som ud over at hjælpe nybegyndere også var et forsøg på at skabe mere viden om issvømning.

- Der er ikke mange, der kender til issvømning. For at promovere det, bliver vi nødt til at lave det her. Vi håber, det kan blive en officiel sport, det er det ikke nu, fortæller Helle Nygaard, som er ansvarlig for juleeventet og suppleant i Vikingeklubben Isbjørnen.

Helle Nygaard svømmer selv issvømning, men i dagens anledning blev hun på land som ansvarlig. Foto: Caroline Hyldig Larsen / TV2 Nord

Længere end forventet

Modsat Rikke Hjortnæs, var Jane Dons helt ny til at hoppe i det kolde vand. Men hun kom med et mål.

- Egentlig var mit mål 25 meter, men så sagde min mand "det kan du ikke", der tænkte jeg, at det kan jeg godt. Jeg vil gerne på 50 meter, men 25 er det, jeg skal nå.

Mens Rikke Hjortnæs svømmede omkring 100 meter mod lyden af klokker, overraskede Jane Dons både sig selv og dem omkring.

For Jane Dons var oplevelsen bedre, end hun havde forventet. Foto: Caroline Hyldig Larsen / TV2 Nord

Det blev ikke bare til en tur i vandet, og det blev heller ikke kun til 25 meter.

Tværtimod hoppede hun i to gange, og endte med samlet at svømme omkring 120 meter.

- Det var bare fedt og super koldt, men det hele værd, lyder det fra Jane Dons.


Foto: Ib William Christensen / TV2 Nord

2. søndag i advent blev fejret i stor stil på Nørregaarden ved Løgstør. 25 boder med alt fra julepynt til noget godt til ganen. En gårdsplads fyldt med juletræer, en dansende elg og en tur bag traktoren.

Alt sammen for at skabe vaskeægte julestemning.

- Det handler lidt om at skabe juleglæde og noget stemning herude og se alle de glade ansigter, der kommer herude. Det er det, der er det fede ved det, siger Kenneth Baand, indehaver af Nørregaarden.

Boder med køer i nakken

Gården rummer til dagligt mange forskellige dyr. Den har derfor været udsat for lidt af en makeover for at blive klar til weekendens julemarked. Det har dog været vigtigt for gårdejeren, at dens daglige formål også skinnede igennem.

- For ti dage siden gik der dyr, hvor der nu er boder, så vi har været ved at muge ud, siger gårdejeren.

TV2 Nord besøgte gården søndag:

25 sælgere er nemlig kommet fra nær og fjern for at opstille sin bod. En af dem er Grethe Jensen.

- Jeg synes, at det lød spændende, og det er jo sjovt, fordi der kommer en masse mennesker. Man kommer til at snakke med dem, man står omkring. Det er hyggeligt. Det er det, jeg godt kan lide, siger Grethe Jensen.

Grethe Jensen har de sidste 18 år lavet såkaldte strømpenisser, som hun laver ud af nylonstrømper, kartet uld og en masse ting.

Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Gårdejeren anslår, at omkring 1.000 mennesker har lagt vejen forbi, når weekenden er omme. Nogle af dem er familien Thomsen fra Vestbjerg.

- Vi går utrolig meget op i jul, og sådan en tur her på et marked er bare det bedste, vi ved. Især fordi der er en masse boder, så der er ikke et sted, vi hellere vil være i hvert fald, siger Maria Thomsen.


Her er prammen, der skal sejle gigatransport videre

Foto: Tronds Marine Service

Prammen bliver sejlet ind fra Norge. Trukket af en slæbebåd.

En norsk pram har sammen med en slæbebåd en stor opgave langs Vestkysten i den kommende uge.

Når Siemens Gamesas tre store vindmølledele forventeligt når Hvide Sande Havn mandag morgen, skal norske Tronds Marine Service fragte dem til Hanstholm.

Det er en pram - som er en særlig flydende platform, der bliver trukket af en slæbebåd - som ad vandvejen skal få de tonstunge elementer frem.

Prammen hedder Tronds Barge 30 og bliver trukket af en slæbebåd ved navn Tronds Lax.

Fakta om Tronds Barge 30

Tronds Barge 30 er en pram, der er specialdesignet til tung transport.

Den må læsse 25 tons per kvadratmeter på et 2326 kvadratmeter stort dæk.

Prammen har et stort ankersystem. Ankeret er en særlig type anker - et såkaldt pool-anker,  der vejer 4000 kilo. Det er forbundet til en 610 meter lang, 38 mm tyk wire, som gør det muligt at holde prammen sikkert på plads i vandet - selv under udfordrende forhold.

Den har en neddykningsdybde på op til syv meter vand over dækket. Det betyder, at prammen kan sænke sig i vandet, så dækket kommer under overfladen. Det bruges ofte til at gøre det nemmere at laste eller losse store og tunge komponenter som eksempelvis vindmøller.

To dage til at læsse

Ifølge MarineTraffic er Tronds Lax og Tronds Barge 30 sejlet fra Høylandsbygd i Norge lørdag klokken 17.02 og er forventeligt fremme i Hvide Sande klokken 9 tirsdag.

Projektleder Lasse Digranes fra Tronds Marine Service oplyser til TV MIDTVEST, at der er sat to dage af til at læsse vindmølledelene i Hvide Sande, inden der er afgang mod Hanstholm. Vindmølletransporten vil køre ombord på prammen.

Slæbebåden Tronds Lax på en tidligere opgave. Foto: Tronds Marine Service

Ifølge Mogens Pedersen, der er havnedirektør i Hvide Sande, er det norske transportmiddel forsinket på grund af storm i England.


Klamt kræ hærger: Truer patientsikkerheden på hospital

Det er problematisk, når de er steder, der skal være sterile, fordi de kan udgøre en infektionshygiejnisk risiko.

Skadedyrene er blandt andet set på en operationsstue.

På Aalborg Universitetshospital Syd har de svært ved at komme et skadedyrsproblem til livs, og de har nu været plaget af skægkræ i flere måneder.

- Problemet er rimelig stort, fortæller Mette Vinther, der arbejder på hospitalets afdeling for service og rengøring, og som har til opgave at sætte fælder ud og kontrollere, hvor mange skægkræ der går i fælderne.

I et notat fra Statens Serum Institut står der, at de små skadedyr kan være smittebærere af sygdomme og udgøre en direkte infektionshygiejnisk risiko.

Derfor er det ekstra problematisk, hvis de er i områder, der skal være sterile.

Men netop det er de også.

Skadedyr på operationsstue

Skægkræene er nemlig blevet observeret på én af hospitalets operationsstuer. Og her er de bestemt ikke velkomne, fortæller Pernille Ripadal, der er hygiejnesygeplejerske med ansvar for skadedyrsbekæmpelse hos Region Nordjylland.

- Det er jo klart, at det er nogle af de lokaler, hvor vi absolut ikke ønsker, at de skal være, siger Pernille Ripadal.

Se indslag her:

Udover det er skadedyrene set i omklædningsrum, på depoter og på operationsgange.

Har I overhovedet styr på situationen?

- Det vil jeg mene, at vi har i det omfang, der er muligt. Det er klart, at vi tager det alvorligt, når der kommer skægkræ ind, fordi det har betydning for patienternes sikkerhed, siger Pernille Ripadal.

Sådan undgår du skægkræ:

1: Undgå fugt.

2: Luft ud.

3: Få varmet dit hjem op.

4: Støvsug og gør rent.

5: Skil dig af med de madvarer, som de skæggede sølvkræ er gået i.

6: Sørg for at pakke dine tørre madvarer såsom mel og gryn ind i lufttætte bøtter.

Kilde: Skadedyrskontrol Danmark.

Der er derfor lavet en indsats, som har til formål at bekæmpe skægkræene.

Fælder smidt ud af personale

Det er dog ikke al personalet, der har været orienteret om indsatsen, hvorfor der har været eksempler på, at ansatte har smidt fælder ud, fordi de ikke har vidst, hvad det var. Til det siger Pernille Ripadal:

- Det er klart, når man har med flere 1000 ansatte at gøre, så kan det godt være logistisk udfordrende at få informeret alle, siger hun og fortsætter:

- Det, vi så har gjort, er, at vi har forsøgt at give informationsmateriale mere bredt denne her gang og sikre os, at der går nogle ud og holder opsyn med fælderne og spreder budskabet.

Region Nordjylland har sendt dette dokument ud til medarbejderne, som indholder information om, hvordan man får bugt med de små skadedyr.

For at sprede informationen om de små skadedyr, har Region Nordjylland sendt materiale ud til medarbejderne om, hvordan de skal forholde sig, når de ser skægkræ på hospitalet.

Håber at komme problem til livs

Selvom Region Nordjylland har lagt kræfter i en målrettet indsats, tør de ikke love, hvornår de er af med skadedyrsproblemet.

Men en ting er sikkert for Mette Vinther.

- Jeg håber på, at vi får det minimeret kraftigt. Helt at fjerne skægkræ, det tror jeg ikke, at vi lykkedes med. Men så længe vi kan holde det væk fra de patientrelaterede områder, så vil det være fantastisk, siger Mette Vinther.