Scandinavian Star-ofre anmelder personer for drab og mordbrand
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Katastrofen på Scandinavian Star 7. april 1990 kostede 159 mennesker livet. Nu har en gruppe af overlevende og efterladte indgivet politianmeldelse for overtrædelse af to af straffelovens alvorligste bestemmelser, manddrab og mordbrand, som der ikke er nogen forældelsesfrist på.
En gruppe af overlevende og efterladte indgivet politianmeldelse for overtrædelse af to af straffelovens alvorligste bestemmelser, manddrab og mordbrand, som der ikke er nogen forældelsesfrist på, skriver BT.
Færgen Scandinavian Star var tilbage i april 1990 på vej til Frederikshavn fra Oslo.
Dansk politi svigtede sin rolle i forbindelse med en af nyere tids værste katastrofer, der kostede 159 mennesker livet ombord på færgen Scandinavian Star, efter skibet brød i brand i rum sø natten til den 7. april 1990 mellem Oslo og Frederikshavn. Det mener en gruppe overlevende og efterladte til ofrene, skriver dagbladet BT.
Det er Mike Axdal, som mistede både sin far og bror i branden, der på gruppens vegne har indgivet politianmeldelse mod en række navngivne personer i forsøget på at få dem gjort ansvarlige for dels manddrab og dels mordbrand.
Anmeldelsen kommer i kølvandet på de seneste udmeldinger fra Stortinget i Norge om, at de norske myndigheder ikke fik tilstrækkeligt materiale at arbejde med fra dansk politi. Blot tre dage efter katastrofen på Scandinavian Star blev der mellem de danske, norske og svenske regeringer lavet en aftale om, hvordan efterforskningen skulle fordeles mellem landene. En efterforskning, der lige siden er blevet stærkt kritiseret af ikke mindst de efterladte og overlevende. Og en efterforskning der aldrig har givet svar på, hvem der stod bag - og hvilket motiv, der måtte ligge bag brandene på skibet.
- Den her sag har i årevis kørt som et pendul i et gammelt bornholmerur mellem myndigheder i Danmark og Norge. Men det er dansk politi, der har været håbløse, fordi det trods aftalen om det modsatte ikke efterforskede ejer-, reder- og forsikringsforholdene omkring Scandinavian Star. Dermed kom man ikke nærmere sandheden om et muligt motiv. Og manglede derfor hele grundlaget for, at norsk politi kunne rejse straffesag, siger Mike Axdal til BT, som tilføjer, at det er første gang, gruppen af overlevende og efterladte går målrettet efter at få gjort de muligt involverede i dødsbrandene ansvarlige efter straffeloven.
Færgen Scandinavian Star var tilbage i april 1990 på vej til Frederikshavn fra Oslo.