Vejudvidelse er blevet syltet i årevis - minister kan ikke finde penge nu
Vejstrækningen mellem Frederikshavn og Skagen er for smal - men der er fortsat lang udsigt til flere spor
En udvidelse af hovedvejen mellem Aalbæk og Skagen skulle have stået færdig for ti år siden. Trods løfter fra skiftende transportministre venter turister og lokale virksomheder stadig på ekstra asfalt. Nu håber de, at ventetiden snart er forbi.
Der er kamp om asfalten på hovedvej 40 mellem Aalbæk og Skagen. Hver dag kører bilerne som lange vogntog til og fra Skagen. Et meget fint billede af, hvor befærdet vejen er, mener Jens Borup, der er talsmand for en gruppe af erhvervsfolk, som arbejder for at få vejen udvidet.
- Der er både indpendling og udpendling fra Skagen, og det vokser jo bare i takt med, at havnen bliver udvidet, og at der bliver flere og flere arbejdspladser på havnen og i byen, siger Jens Borup, bestyrelsesformand i FF Skagen.
Det er ikke kun virksomhederne på havnen i Skagen, der savner mere vej at køre på. Også de mange nordjyder, som ofte pendler til og fra Danmarks nordligste by, er trætte af den tætte trafik på hovedvejen.
- Nu ligger vi i kø, når vi skal hjem, og også når vi skal herop om morgenen, fordi vi kun har et spor, siger Jim Andersen fra Bjergby.
Der er måske længere fra Skagen til København, end der er fra København til Skagen. Vi er et udkantsområde, og det må vi erkende, men vi har brug for, at hele Danmark er i balance, og derfor er det vigtigt, at vi får det stykke vej.
Jens Borup, bestyrelsesformand i FF Skagen
- Det tager lang tid, og man ser også nogle gange nogle hasarderede overhalinger, siger Tom Jørgensen, som har taget turen til Skagen fra Aalborg.
Vejudvidelsen var på vej
Det tidligere Nordjyllands Amt havde i samarbejde med den daværende Skagen Kommune udarbejdet en plan om at udvide den 20 kilometer lange vejstrækning mellem Aalbæk og Skagen til en såkaldt to plus en-vej.
Projektet blev skudt i gang og skulle have stået færdigt i 2008, men opgaven blev ved kommunesammenlægningen skubbet over til staten.
4,5 kilometer af vejen nåede at blive udvidet inden da, og siden har skiftende trafikministre lovet, at resten vejudvidelsen skulle laves færdig. Jens Borup håber, at ventetiden snart er forbi, men han tør ikke være optimist.
- Der er måske længere fra Skagen til København, end der er fra København til Skagen. Vi er et udkantsområde, og det må vi erkende, men vi har brug for, at hele Danmark er i balance, og derfor er det vigtigt, at vi får det stykke vej, siger Jens Borup.
Minister vil ikke love noget
Onsdag blev transportminister Ole Birk Olesen igen tvunget til at forholde sig til den udeblevne vejudvidelse, da det nordjyske folketingsmedlem Bjarne Laustsen stillede spørgsmål til ministeren i folketingssalen. Ministeren siger, at vejudvidelsen mellem Frederikshavn og Skagen - som vil koste 142 millioner kroner at gennemføre - ikke er glemt.
- Der er på nuværende tidspunkt ikke økonomisk råderum til at igangsætte nye infrastrukturprojekter. Jeg mener dog, at det er et projekt, vi skal have med i overvejelserne, når vi politisk skal drøfte igangsættelse af nye projekter efter 2020, svarede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance).
- Morgen, dag og aften vil jeg køre på en hvilken som helst minister for at sørge for, at denne her vej bliver lavet færdig. Man har lovet Frederikshavn Kommune, at det her problem ville blive løst, så det er bare at klø på, siger Bjarne Laustsen (Socialdemokratiet).
Kan staten ikke bruge 142 millioner kroner bedre andre steder?
- Det tror jeg ikke på, nej. Der er brug for det. Vi kan øge vækstpotentialet i både byen og havnen, så pengene bliver tjent hjem igen, siger Jens Borup.