Elbil-salg har brug for sikkerhed og flere ladestandere
Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Landdistrikternes Fællesråd vil have flere ladestandere, men der er også brug for mere sikkerhed om afgifter og økonomi, mener en nordjysk bilforhandler.
Det er et af dagens helt store politiske emner – elbilerne.
Senest med en udmelding fra Landdistrikternes Fællesråd, der bakker op om SFs forslag om penge til 150 nye hurtigladestandere som særligt skal hjælpe elbilejere i tyndt befolkede områder.
- Den grønne omstilling af Danmark er afgørende at være fælles om, men alligevel oplever landsdele store huller i landkortet uden ladestandere. Derfor er det dejligt at se, at der bliver foreslået tiltag, som kan få flere til at køre klimavenligt i fremtiden, siger kontorchef Noa Jankovic fra Landdistrikternes Fællesråd.
- Elbilen skal være det nemme og naturlige valg frem for diesel og benzinbiler. Det kræver, at der er ladestandere i hele landet, og ikke kun ved motorvejene eller de store byer, siger Pia Olsen Dyhr, formand for SF, om partiets forslag.
Nordjyderne vælger det sikre
Interessen for elbiler er generelt stor, men på det praktiske plan fravælger mange alligevel at købe en bil, der kører på strøm.
Det fortæller en af dem, der til daglig forsøger at sælge elbiler til nordjyderne.
- Der skal en klarhed over, hvad der sker i fremtiden med de biler her. Lige nu er bilen afgiftfri, men der skal være en sikkerhed for, hvad bilen skal koste i fremtiden, siger Christian Krogh Jensen fra Mørch Automobiler.
Christian Krogh Jensen oplever, at de nordjyske bilkøbere foretrækker det sikre valg - en bil, der kører på enten benzin eller diesel. En anden årsag er, at der er lang leveringstid på mange elbiler, helt op til halvandet år.
Regeringen vil som led i sin klimaplan have én million grønne biler i 2030.