Forsker om valgkamp: Mest effektivt at ringe på din dør
Det er langt mere effektivt at møde vælgerne ansigt til ansigt - frem for at forsøge at fiske stemmer på de sociale medier, mener valgforsker.
Næste gang, det ringer på din dør, kan det være en politiker, der gerne vil fortælle dig, hvorfor du skal stemme på netop ham.
Den gode, gammeldags metode med at gå fra dør til dør og ringe på hos vælgerne, er nemlig langt mere effektiv end at skyde med spredehagl på f.eks. Facebook.
Hvis man forsøger at bruge de sociale medier til at komme ud med budskaber, så rammer man folk, der er politisk interesserede i forvejen. Der er det langt bedre at ringe på døren - ligesom Jehovas Vidner, der har gjort det i '100 år'.
Johannes Andersen, valgforsker, Aalborg Universitet
Det fortalte valgforsker ved Aalborg Universitet, Johannes Andersen, på TV2 Nord, da han blev interviewet i forbindelse med nyheden om, at skatteminister Karsten Lauritsen og hans kampagneteam var på kursus i dør-til-dør-kampagner, såkaldt canvassing.
- Hvis man forsøger at bruge de sociale medier til at komme ud med budskaber, så rammer man folk, der er politisk interesserede i forvejen. Der er det langt bedre at ringe på døren - ligesom Jehovas Vidner, der har gjort det i '100 år'. Og egentlig har politikerne også gjort det længe, siger valgforsker Johannes Andersen.
I dag er politikerne hjulpet godt på vej af moderne teknologi. De ved nemlig langt mere om deres vælgere, end deres forgængere gjorde for år tilbage - og det er en klar fordel, mener valgforskeren.
- Lige nu er vi inde i en tid, hvor man kan se, hvem der bor hvor – altså, bor der her nogle mennesker, som er interesserede eller kan påvirkes til 'venstre', og det er sådan noget, som Karsten Lauritsen kan gå ud med. Så kan han stille de spørgsmål, han vil – og få en lille dialog, forklarer valgforskeren.
Men det er vigtigt, at dialogen med hver enkelt potentiel vælger ikke er for lang, understreger valgforskeren.
- Ellers når han kun fem vælgere på en eftermiddag, og så er missionen jo ikke lykkedes, siger Johannes Andersen.
Når en politiker står ansigt til ansigt med en mulig kommende vælger, så gælder de om at skrue charmen på.
- De skal ud og vinde tillid og vise, de er troværdige og har en kendiseffekt, de kan bruge, vurderer valgforskeren.