Ni Hirtshals-mænd forsvandt i bølgerne


I vinteren 1981 forliser en fiskekutter med tre besætningsmedlemmer i Hirtshals. Samme nat går også redningsfartøjet RF2 med seks lokale mænd til i bølgerne og den hårde kuling. Ni familier fra Hirtshals mister den nat en far eller en mand.

De fleste fiskefartøjer har søgt ly i havnen, da Hirtshals 1. december 1981 er underlagt en voldsom storm, hvor vinden kommer direkte ind på havnen fra nordøst.

Stormen til trods er der i løbet af aftenen stor aktivitet på havnen, og på et tidspunkt kommer den nu tidligere fisker, Jacob J. Pedersen derud.

- Der var masser af mennesker. Det gik hurtigt op for en, at Hanne Dorte, en 20 ton kutter, var forlist lige ved indsejling. Og at redningsbåden var ude at lede efter besætningsmedlemmerne, fortæller han.

Omkring midnat får daværende borgmester Knud Størup besked. Havnedirektøren vil gerne have ham derned, fordi han er en del af havnebestyrelsen. Han går op på havnekontoret, der er to etager oppe og kigger ud over havnen.

- Deroppefra kunne man se, hvordan redningsbåden nærmest blev kastet rundt, fortæller han og fortsætter:

- Vi havde det jo forfærdeligt, for man stod og kiggede ud på noget, som var håbløst. Man kiggede ud på en katastrofe, der var ved at ske. Man stod magtesløs og kunne ingenting gøre. Det var der ikke nogen, der kunne. Alle gjorde det, de kunne, hvis de havde kunnet. Den håbløshed man står med, når man kigger ud og ingenting kan gøre – det er nok det, jeg husker mest.

Så magtesløst til mens ni mænd forsvandt i bølgerne


Redningsbåden er inde at vende flere gange - men besætningen beslutter at tage én tur mere, inden de vil stoppe eftersøgningen.

Den nat blæser det med 20 meter i sekundet fra nordøst. 

Eksperter har senere fastslået, at vindstød af den styrke svarer til mellem otte og ni på Beaufort’s vindstyrkeskala. På havet betyder det, at der er så høje bølger, at toppen af bølgen vælter over, og de store skumsprøjt kan påvirke sigtbarheden i vandet. 

Flere mennesker følger gennem aftenen og natten med, som redningsmissionen skrider frem. 

- Jeg kunne se at redningsbåden et par gange var inde at vende, og jeg kunne så høre Johannes Hejlesen sige at: ”Vi tager lige en tur mere,” for de var ved at lukke ned og ville stoppe – men de ville lige tage den tur mere, fortæller Jacob J. Pedersen. 

Johannes Hejlesen er en af de seks mænd fra Hirtshals, der er ombord på redningsfartøjet RF2. 

havetsredningsmænd 1
Foto: Candofilm

Jacob J. Pedersen er med til at gå langs stranden dagen efter for at se efter redningsfartøjet eller nogle af mændene derfra. Men det er først næste formiddag, at fartøjet bliver fundet. 

RF2 kommer ind cirka seks kilometer syd for Hirtshals.

- Der drev den ind stadig med bunden i vejret, og de redningsfolk, der var med, drev også ind på stranden mod syd. Det var jo lidt af et chok for os alle sammen, det der skete, fortæller Knud Størup. 

En ophedet diskussion starter


Der opstår en særlig stemning i byen efter de ni mænds død. Borgerne kræver svar, og undersøgelserne af eksperter virker uendelige.

- En by som Hirtshals... Vi er jo ikke så stor en by, og alle kender alle. For det første var tre fiskere gået til, og så var seks redningsfolk gået til. Og vi vidste jo hvem de var alle sammen, så… Det er jo en mærkelig stemning, der bliver. Det er så uhyggeligt og uvirkeligt, som noget kan være. At ni mand pludselig skal forsvinde i løbet af så få timer – og vide at så mange børn og kvinder, lige pludselig mister deres fædre og deres mænd, siger Jacob J. Pedersen. 

Og den mærkelige stemning i byen når også borgmesteren. 

- Der går lang tid inden, vi kommer over chokket. Og så begynder diskussionen med, hvad der var årsagen til at RF2 forliste, når man sagde, den ikke kunne synke, husker Knud Størup.  

havets redningsmænd 1.2
Foto: Candofilm

Borgerne begynder at kunne læse en hel del om den skæbnesvangre decembernat i pressen. De læser om undersøgelser fra først én kommission, og så en anden, og man finder frem til, at flere forskellige ting kan være skyld i at RF2 forliste. 

- For os almindelige borgere virkede det jo meget som om, der skulle vaskes hænder et eller andet sted. Jeg ved det ikke.. Hvis nogen havde stået frem og taget ansvaret – det havde været så rart, men det var der ingen, der ville, siger Jacob J. Pedersen. 

Og midt i al balladen bliver søgelyst også rettet mod borgmesteren. Nogle borgere mener, at han burde blande sig mere i undersøgelserne og gøre mere. 

- Jeg var nødt til at sige, at: "De omkomne kan vi ikke få tilbage, fordi vi tager den her diskussion. Det vigtige er, at vi finder ud af, hvad det er for en fejl, der er sket, og hvordan vi kan få sikret beredskabet og redningsfartøjerne i fremtiden. Således at vi ikke bruger det til noget, der er sket, men bruger diskussionen til at tale om, hvad der skal ske fremover", forklarer han.  

- Nogle mener, det var en ulykke. Jeg kalder det en katastrofe.


Både Knud Størup og Jacob J. Pedersen kan begge huske selv små detaljer fra natten ganske tydeligt.

Jacob J. Pedersen, der selv har et skib i 1981 husker vejret den nat som hårdt. Han husker mange af detaljerne tydeligt fra den nat, hvor tre af hans kollegaer og seks andre fra byen døde i havet. 

Men en god ting, kom der trods alt ud af den sæbnesvangre nat. 

- Da kom de nye redningsbåde efter RF2. Jeg vil næsten vove den påstand, at det var verdens mest sikre.

Også hos Knud Størup har detaljerne fra den nat indprentet sig i hukommelsen. Men dagene efter husker han ikke nær så godt - for han var i en form for choktilstand efter det, der var sket.

- En del år efter, må jeg tilstå, at den 1. december var en dag, hvor man tænkte tilbage på den katastrofe, der skete her. Nogle mener, det var en ulykke. Jeg kalder det en katastrofe.

Se hele programmet om forliset af Hanne Dorte og RF2 herunder. Husk, at du altid kan se vores programmer på tv2nord.dk/tv.