Ny undervisningsmetode: Eleverne skal være mikroforskere

Mandag var en gruppe elever på Friskolen Skallerup ude i naturen for at indsamle dyr. Formålet var at undre sig over det, de så, i stedet for bare at læse om dyrene i en bog.

Eleverne i 0. til 2. klasse på Friskolen Skallerup var mandag ude for at samle dyr i naturen. Det gjorde de som en del af projektet "Danmarks Krible Krableprojekt", der sender 21.000 børn ud i naturen i hele Danmark for selv at finde svarene i stedet for at kigge i en bog, og én af de ansvarlige på Friskolen Skallerup er lærer Louise Grøn.

- Vi skal ud at undre os, vi skal stille spørgsmål, vi skal lave hypoteser, vi skal prøve at bevise eller modbevise de her hypoteser, og så skal eleverne ende ud med et lille miniforskningsprojekt, siger Louise Grøn.

Hjælper på børnenes forhold til naturen

Udover at indlæringen ifølge Louise Grøn går nemmere, hjælper det også meget på børnenes forhold til naturen.

- De bliver rigtig glade for naturen, og de passer på naturen. Vi snakker rigtig meget om at passe på naturen og passe på vores dyr. Vi har jo ikke nogen børn, der siger ”ad, et kryb”. De tager fingrene i det og mærker det og kigger på det og undersøger det og er nysgerrige på det, siger Louise Grøn.

"Mikroforskermetoden"

Som en del af projektet, hvor børnene skal forsøge sig som forskere, benytter de sig af en metode, der er udviklet af Norges Forskningsråd, og som i Danmark er støttet af Novo Nordisk.

Metoden går ud på først at gå ud i naturen og indsamle viden. Dernæst skal eleverne undre sig ved at stille nogle spørgsmål, som eleverne efterfølgende skal forsøge at finde svar på. Til sidst skal de finde ud af, hvad de har fundet ud af og fortælle det videre til andre.

Det hele formidles i en rapport, som eleverne sender en til en jury, der til november vil vælge det bedste projekt blandt de 79 deltagende klasser.


Seneste nyt

fra Nordjylland