Nyt tankanlæg i Nordjylland møder kritik - ekspert kalder det en blindgyde
Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Hirtshals Transport Center
Et nyt tankanlæg med flydende naturgas til lastbiler åbnede onsdag i Hirtshals. Anlægget skal hjælpe med at gøre transportbranchen lidt mere grøn, men teknologien bliver kritiseret af eksperter.
Ifølge Q8 udleder den flydende naturgas LNG op til 20 procent mindre CO2 end diesel, som de fleste lastbiler kører på i dag.
Og derfor ville det jo umiddelbart være en god ting, at der onsdag åbnede det kun andet tankanlæg i Danmark med LNG i Hirtshals.
Spørger du Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning hos Aalborg Universitet, er det bare ikke tilfældet.
- LNG til lastbiler er en blindgyde og bliver ikke industristandard. El bliver dominerende. Resten skal have E-brændsler, men fysikkens love og dermed prisen tilsiger mere og mere, at kommer over på el. Ifølge international forskning er diesel over en 100-årig periode bedre end flydende naturgas, siger Brian Vad Mathiesen.
I Hirtshals var begejstringen ellers stor, da anlægget med LNG blev åbnet.
- Vi vil jo gerne være relevante for transportsektoren i deres omstilling til at køre grønnere, end de gør i dag. Og der er gas jo en af mulighederne, siger Mads Vestergaard Holsøe, produktchef, IDS, Q8.
Det nye LNG-anlæg giver mulighed for, at lastbilerne kan komme et stykke op i eksempelvis Norge, når de kan tanke i Hirtshals. Men Brian Vad Mathiesen ser det ikke som fremtiden.
- LNG-lastbiler giver en reduktion af drivhusgasser på 7,5 procent sammenlignet med en testet diesellastbil over et 100-års globalt opvarmningspotentiale. Ved at kigge på et 20-års tidsrum har LNG-lastbilen højere - ja højere - emissioner end diesellastbilen - 13,4 procent højere, siger han og fortsætter:
- Testresultaterne viser, at LNG-lastbiler udsender langt flere partikler end dem fra diesellastbiler. Den testede LNG-lastbil udsendte især store mængder af meget små partikler – 37 gange mere end de regulerede – som betragtes som særligt skadelige for menneskers sundhed.
Hos Q8 ved de også godt, at LNG ikke er fremtiden. Mere en overgangsteknologi.
- Vi skal over i biogas for det første, og næste skridt bliver el, når teknologien og lastbilerne er til, at du har en rækkevidde, der kan konkurrere med det, vi har i dag, siger Mads Vestergaard Holsøe.
Se hele indslaget herunder - og se, at åbningen af anlægget ikke gik helt som ventet: