Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix

10 millioner kroner til udsatte skolebørn i Hjørring

De næste tre år skal et projekt øge trivslen hos Hjørring Kommunes skolebørn forbedres - staten støtter med 10 millioner kroner.

Mobning eller diagnoser som ADHD eller autisme kan gøre det svært at være del af en almindelig skoleklasse. Men i Hjørring Kommune vil man tage livtag med problematikken og de næste tre år sætte fokus på det med projektet "Godt du kom - et fælles ansvar".

Et projekt, der netop har modtaget 10 millioner kroner i støtte fra Socialstyrelsens pulje til forebyggende indsatser i skolen. 

Læs også Slut med stinkende skoletoiletter: Elever tager ansvar for eget toilet

- Jeg er meget glad for, at vi har fået pengene til projektet. Jeg er sikker på, at det kommer til at gøre en positiv forskel for vores børn og unge. Med de her midler har vi nu mulighed for at sætte fokus på udsatte og psykisk sårbare skolebørn og sikre, at de bliver en del af skolelivet og det betydningsfulde fællesskab, som skolen tilbyder, siger formand for Børne-, Skole- og Uddannelsesudvalget, Kasper Maarup Andersen (K).

Vigtigt med samarbejde

De overordnede mål med projektet er, at flere børn oplever, at de er en del af skolens fællesskab, at de trives på skolen i et rart, mobbefrit miljø, og at de har mulighed for at udfolde sig i skolen og i deres eget liv. 

Som en del af projektet nedsættes der en task force, som sammen med skole og andre fagpersoner skal sætte en række indsatser i gang for udsatte elever. 

Læs også Engagerede Tornhøj-elever løb penge ind til skole i Nepal

- Projektet er forankret i PPR, men både skoler og børne- og familieområdet er væsentlige aktører. For at lykkes med projektet kræver det et tæt tværfagligt samarbejde og et tæt samarbejde med forældrene. Det er vigtigt, at vi sætter ind med den rette hjælp og støtte så tidligt som muligt, inden en problematik får lov til at udvikle sig, siger Kasper Maarup Andersen.

Et andet mål er derfor at udvikle en model, som kan hjælpe fagpersoner til at blive bedre i stand til at spotte elever, der viser tegn på mistrivsel, og som har brug for hjælp og støtte.

Projekt ”Godt du kom – et fælles ansvar” vil løbe frem til 31. december 2020.